Företag med namn som Reputation Defender och Defend My Name erbjuder privatpersoner hjälp med att förbättra sitt rykte på internet, rapporterar Wall Street Journal. Företagen tar avgifter som kan uppgå till tusentals kronor för att rensa bort eller gömma mindre smickrande information.

Bakgrunden till den nya affärsidén är att allt fler arbetsgivare söker på Google, Myspace och andra sajter för att hitta information om potentiella rekryteringar. Detta gör att folk blir mer och mer oroade över var deras namn dyker upp och hur de framställs vid sökningar på nätet.

Reputation Defender tar från 10 dollar i månaden för att leta igenom bloggar, fotosajter och communityn efter information om kunden, som sedan får betala ytterligare 30 dollar för varje uppgift som företaget ges i uppdrag att försöka ta bort.
Metoden går ut på att först skicka ett vänligt mejl till ägaren av sajten där informationen finns. Får man inte önskad respons ökas trycket.

– Det första vi gör är att vi ber väldigt artigt. Efter det kan vi bli mindre artiga, säger grundaren Michael Fertik till WSJ.

Det mindre artiga kan vara att kontakta sajtägarens internetoperatör och webbhotell för att klaga på sajten. Om sajtägaren inte svarar kan Reputation Defender råda sin kund att anlita en advokat.

Företaget, som har tio anställda på kontoret i Louisville, Kentucky, vill inte säga hur många kunder man har eller hur ofta uppdragen misslyckas. Michael Fertik säger till WSJ att företaget bara bommar i en "pytteliten andel" av fallen.

I bloggvärlden har Reputation Defender fått uppmärksamhet efter att ha skickat mejl till den välkända konsumentbloggen Consumerist, som skrivit om en man som fängslats för trakasserier efter att ha telefonterroriserat en resesajt.

Consumerist redaktör Ben Popken svarade med att skriva ett inlägg fyllt av runda ord, där han anklagade Reputation Defender för att försöka censurera honom.

– Det är knappast så att vi sprider förtal. De försökte stoppa tillbaka tandkrämen i tuben, säger Ben Popken till WSJ.

Efter Consumerist-debaclet har Reputation Defender slutat skicka brev till sådana bloggar som kan tänkas håna företagets metoder.

– Vi tar inte längre sådana risker med sådana kanaler, säger Michael Fertik.

Reputation Defender är inte ensamma i sitt gebit. Företaget Defend My Name marknadsför sina tjänster som ett sätt att få bort negativa omnämnanden från sökresultat. Vad företaget i själva verket gör är att begrava informationen under positiva omdömen som man själva skapar på sajter, bloggar och forum.

Defend My Names prislista börjar på 1 000 dollar, men företagets grundare Rob Russo vill inte uppge för WSJ hur många klienter företaget har.