En av mina första arbetsuppgifter på Microsoft, min tidigare arbetsgivare, var att ta emot samtal från kunder som hade problem med sina Microsoft­möss. På den tiden skickade kunderna in de trasiga mössen så att de kunde ersättas med nya. En kund skickade in sin trasiga mus och bifogade ett brev: ”Jag kopplade in musen sen dog datorn.”

Jag lånade chefens dator och testade. Chefens dator dog. Musen hade kortslutit moderkortet och jag tvingades förklara för chefen varför datorn var död. Bredvid låg kundens brev…

Som konsult är det av yttersta vikt att förstå kundens förväntningar och vara tydlig med överenskommelser. En kund hörde av sig och ville införa ett nytt it-stöd i sin organisation. Vi bokade ett kort möte, trodde jag, för att samtala om hur en implementation skulle kunna planeras och genomföras. När jag knackade på dörren för att träffa kunden var ledningsgruppen på plats och förväntade sig både en demonstration och en färdig projektplan.

Vissa pinsamheter kan man förutse och hantera innan de inträffar. Det händer att jag kallas som talare i olika sammanhang och ofta demonstrerar jag mobila lösningar. Demonstrationer krånglar ofrånkomligen någon gång, därför har jag med mig tre små röda, elaka plastfigurer med horn och treudd. Innan jag börjar demonstrationen introducerar jag publiken för de tre demo-djävlarna. Jag säger att jag förväntar mig tre mindre bekymmer under demonstrationen och lovar att gömma undan en demo-djävul varje gång något oförutsett händer. Vid den en fjärde oförutsedda händelsen lovar jag att avsluta demonstrationen. Jag har aldrig behövt avsluta en demonstration så men jag har ofta behövt gömma både en och två demo-djävlar. Poängen är att pinsamheten blir till skratt då jag gömmer undan den lilla plastfiguren.

Det finns fler berättelser och jag har lärt mig mycket genom pinsamheter. Jag har lärt mig att jag själv inte är så stor, att se andras misstag med större förståelse,och att att livet går vidare. När så krävs är det viktigt att kunna ta ett steg tillbaks och förbehållslöst kunna be om förlåtelse. Branschen mår bra av arbetsplatser där medarbetare kan växa både i medgång, motgång och pinsamheter.