Jipnets tjänst bygger på att företag, skolor och myndigheter registrerar var de befinner sig geografiskt, något som Jipnet kallar geodomäner. Informationen kan kopplas till vissa tjänster och upplysningar som sedan besökare på företaget kan få fram i mobilen utan att behöva knappa in webbadressen.

– Redan på parkeringen vid Ica eller City Gross kan man kolla vilka erbjudanden butikerna har. På universitetet kan man se vem som föreläser och i ishallen kan man bläddra fram resultatlistor från andra lag, säger Jipnets vd Christian Duran.

Jipnet registrerades som bolag så sent som i slutet på december, men enligt Christian Duran har företagets patentsökta plattform stått klar i flera månader och testas nu i full skala.

Först ut med Tre
Från nästa månad räknar man med att kunna ta emot beställningar på geodomäner och hoppas på att kunna dra igång tjänsterna under sommaren, inledningsvis tillsammans med 3g-operatören Tre. Tres talesman Erik Hörnfeldt är dock knapphändig med sin information kring detta.

– Vi lanserar när det finns en färdig tjänst att lansera. Då kommer det en pressrelease från oss, säger han.

Frågan är då hur ett litet nystartat bolag i Ängelholm ska kunna förmå företag att börja registrera så kallade geodomäner, vilket krävs för att det hela ska bli intressant att lansera som en tjänst.

– För att lyckas med det bör de nog öppna upp infrastrukturen för tredje part och göra hela den digitala kopplingen interaktiv så att användarna själva kan fylla zonerna med information, säger Sogetikonsulten, Andreas Sjöström, en av

Sveriges främsta mobilitetsexperter.

Han säger att idén med att koppla mobiler till geografiska zoner har funnits länge men att Jipnets timing är den rätta eftersom det först är nu som telefoner med gps börjat slå igenom.

Privatpersoner också
På Jipnet betonas att den nya tjänsten inte bara riktas till företag, även privatpersoner kan publicera webbsidor och tjänster på specifika koordinater, något som kanske främst är intressant för olika ungdomstjänster.

– Vi ser detta som ett genombrott för internet i mobiltelefonen som nu kan bli en lokal tjänsteterminal för varje geografisk plats, säger Christian Duran.

Fakta

Jipnet introducerar en tjänst som gör det möjligt att få lokal information från butiker, sporthallar och myndigheter direkt i telefonen. Detta kräver dock att företagen registrerar var de befinner sig geografiskt (geodomäner) och att operatörerna har en tjänst som överför informationen till telefonen.
Priset för registrering av geodomäner börjar på 350 kronor.
Jipnets tjänster
presenteras på jipnet.com