På Tekniska museets utställning möter vi några av nutidens storheter i den blomstrande spelbranschen.
På Tekniska museets utställning möter vi några av nutidens storheter i den blomstrande spelbranschen.
Det första man möts av på Tekniska museets utställning är glimtar av vad spelutveckling egentligen handlar om. Vi möter några av nutidens storheter i den blomstrande spelbranschen, bland annat från Dice, Digital Illusions.

– Utställningen är inte kronologisk och här vill vi visa några helt vanliga svenskar som ligger bakom till exempel Massive Entertainments World in conflict och Dices Battlefield 1942. Hur går jobbet till, hur växer ett spel fram? Och så visar vi andra människor som spelar eller tävlar i dataspel, berättar utställningens intendent Nils Olander.

Bland de ”vanliga människorna” finns också Göran Sundqvist som skrev en liten grafisk demonstration på Datasaabs minidator D2 redan på 1950-talet för att militärerna skulle begripa vad en dator kunde göra. Han skapade för övrigt också musik och konstgrafik med datorn.

Ingen sedvanlig museal kronologisk ordning alltså, men i en monter mitt i salen finns några av pionjärspelen samlade. Som Arne Fernlunds knivigt svåra Space Action som såldes i 10 000 exemplar, de flesta i Italien.

Eller Bo Jangeborgs Fairlight, som han skrev i England för den lilla Sinclair ZX Spectrum och som länge låg överst på den brittiska speltoppen.

Och där finns Bengt Caroli och hans kompisar som startade med en utmanande debattartikel och sedan fann sig tvungna att skapa en rad spel för att leva upp till de djärva löftena.
Det blev Soldier One och senare Blood and Guts, som skapade en debatt om spelvåld, trots det skämtsamma anslaget – här infördes grenen Kast med liten katt.

I montern finns också en konsol av märket Luxor.

– De satte sitt namn på en tv-konsol från Fairchild Semiconductor och kallade den Video Entertainment System. Det är intressant för det var Luxors första kontakt med it-världen två år innan ABC 80. Processorn hade Robert Noyce gjort innan han lämnade Fairchild för att starta Intel, säger Thomas Clifford som skapade utställningen på IT-ceum i Linköping.

Han påpekar att IT-ceum lever, trots att det kanske undgått många, och nya utställningar är på gång: En om spionage, krypto och integ­ritet, en om väderdatorer allt sedan Carl-Gustaf Rossby skapade världens mest avancerade prognoser på den svenska Besk.

Nils Olander är glad över att få visa en utställning som skapats i Linköping.

– Vi är så vana vid att till exempel Riksutställningar gör någonting som ska visas landet runt, nu turnerar i stället något som gjorts i en teknikby, säger han.

– Vi visar den i två månader, sedan väntar Teknikens hus i Luleå april till augusti, därefter tre månader i Halmstad och sedan Landskrona över nyår.