Jan-Olof Granlund är vd på Munax, företaget bakom den nya sökmotorn Playaudiovideo. Han visar hur man vid sökning på låtar, grupper eller filmer får upp materialet direkt på menyn varifrån man genom att klicka på filerna kan förhandsgranska videofiler i tre fyra sekunder och ljud i 16 sekunder. Vill man se eller höra mer får man gå vidare direkt till platsen där materialet lagts från början.

– Fördelen med vårt koncept är att man får resultat från en lång rad olika källor och sedan dessutom kan välja att konvertera materialet till olika format, exempelvis för uppspelning i mobiltelefoner, säger Jan-Olof Granlund.

Konverteringen sker på Munax servrar vilket Jan-Olof Granlund medger kan innebära en del upphovsrättsliga frågetecken.

– Jo, visst är vi medvetna om att det finns en del copyrightfrågor att ta ställning till men vi gör precis samma sak som Youtube och har friskrivit oss att den som gör konverteringen måste ha tillstånd från upphovsmannen.

Munax tekniska plattform bygger på ett 80-tal servrar från Dell och har kapacitet för att indexera 1,2 miljarder sidor. Men målet är ställt högre än så.

– Redan i år hoppas vi på att kunna utöka till 2 000 servrar och ska då kunna indexera tolv miljarder sidor, säger Munax ordförande Claes-Göran Fridh som dessutom representerar företagets majoritetsägare Affärsstrategerna.

Affärsstrategerna investerade förra året 3,4 miljoner kronor i Munax och äger närmare 20 procent av bolagets aktier.

– Under året räknar vi med att ta in mellan fem och tio miljoner dollar ytterligare från investerare i både Sverige, Kina och USA, säger Jan-Olof Granlund.

Enligt Mediavision använder 54 procent av alla svenskar webben för att titta på video och tekniken börjar allt mer att användas även på företag.

– Det finns ett ökat behov av att indexera och göra multimedia tillgängligt även i professionella tillämpningar precis som med annan information. Det är ett område där de stora sökplattformarna inte riktigt möter efterfrågan och därmed kan nischade aktörer etablera sig, säger Hans Werner, vd på analysföretaget Radar Group.

Ytterligare ett svenskt företag som specialiserat sig på att hitta bilder på nätet är Picsearch vars teknik licensierats av ett hundratal kunder runt om i världen.

– Vi välkomnar alla aktörer inom multimediasök och tror att den tekniska utvecklingen gynnas av många olika aktörer, säger Picsearchs informationschef Carl Särnstrand.