I Österrike kommer mobilt bredband passera de fasta installationerna i år och i Sverige är usb-modem den produkt som säljer bäst i i mobilbutikerna. Det säger Ericssons marknadschef Johan Bergendahl under konferensen European Computer Audit, Control and Security.

– Hotspots på caféer har blivit bredbandsålderns telefonkiosker, säger Johan Bergendahl till IDG News.

Katja Ruud, telekomanalytiker på Gartner, tror inte att hotspots helt kommer att dö ut, men anser att tjänsten måste paketeras med turbo-3g för att kunna stå i framtiden.

– Då kan användaren alltid välja den bästa tekniken, för mobilt bredband har ju inte täckning överallt. De rena hotspotleverantörerna kommer nog att få det svårare, säger Katja Ruud.

Den modellen har Teliasonera valt, där tillgång till hotspots ingår i ett abonnemang med turbo-3g och edge.

– Vi ser wlan som en del av det totala paketet med mobilt bredband, säger Charlotte Züger på Teliasoneras presstjänst.

Samtidigt fortsätter det Vallentunabaserade företaget Clue utbyggnaden av hotspots i Sverige. Clue installerar wlan åt Reitangruppen som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

– Vi har inte märkt så mycket alls av det mobila bredbandet. Vi tror att det skapar ett behov bland kunder och användare och teknikerna kompletterar varandra, säger Magnus Melander, marknadschef på Clue.

Nya typer av enheter, som till exempel Iphone, kommer öka intresset för wlan-hotspots tror Magnus Melander.

– Jag skulle tro att vi kommer att bygga omkring 300 nya hotspots under året, säger Magnus Melander.