Svenska remissinstanser, till exempel Datainspektionen, kritiserar EU-lagen om lagring av trafikdata.
I förra veckan röstades direktivet om trafikdatalagring igenom i EU-parlamentet. Förslaget har drivits på av bland andra Sveriges justitieminister Thomas Bodström.

Att lagra information om vem du ringer till, när du går ut på nätet eller från vem du tar emot e-post är bara mindre ingrepp i den personliga integriteten. Åtminstone om man jämför med förslagen i SOU 2005:38, som handlar om tillgången till elektronisk kommunikation i brottsutredningar.
– Att trafikdatalagringen gick igenom så snabbt i parlamentet beror på att Bodström har piskat upp stämningen. Utredningen innehåller ännu mycket mer långtgående förslag. De hade kanske varit svåra att driva igenom förut, nu kan man hänvisa till direktivet, säger Jon Karlung, vd på internetoperatören Bahnhof.

Hans företag är en av 59 remissinstanser. Av dessa är ett fåtal kopplade till it- och telekombranschen: PTS, IT-Företagen, II-Stiftelsen, Bahnhof, Bredbandsbolaget, Comhem, Tre, Tele2, Telenor, Teliasonera och Vodafone.

Samtliga svar ska vara inne på torsdag.
– Jag har full förståelse för att man vill modernisera den gamla lagen. Men de här förslagen är inte genomtänkta. Så fort man nämner ordet terrorist verkar man kunna driva igenom vad som helst. Säpo verkar se tekniken som fienden. Ingenting nämns om den explosionsartade utveckling som ur vår horisont gjort Sverige till ett föregångsland, säger Jon Karlung.

Vad som idag står i lagen om system för övervakning och avlyssning av teletrafik föreslås utökas till i princip alla internettjänster.
– Det ställer stora krav på leverantörerna av tjänsterna och det blir svårt för särskilt mindre operatörer, säger Fredrik von Essen på IT-Företagen.
– Faktaunderlaget som utredningen har lämnat är mycket tunt. Det hänvisas till påståenden och enstaka rättsfall. Det finns ingen samlad, kvantifierbar bas att utgå ifrån, fortsätter han.

Särskilt Datainspektionen riktar in sig på att integriteten kränks ytterligare om förslagen genomförs. Datainspektionscheferna inom EU tyckte att redan förslaget om trafikdatalagring var för långtgående.
–Vi föreslog att uppgifterna inte skulle lagras längre än idag, 3-6 månader. Nu har man gått betydligt längre. Det här är första gången någon behöver uppge data den inte själv behöver, säger Göran Gräslund, generaldirektör för Datainspektionen.

Myndigheten har kritiserat utredningen bland annat för förslaget att i hemlighet installera trojaner på misstänktas datorer för att spionera på dem.