Företaget Waste Management, som arbetar med avfallshantering drog SAP inför domstol i mars, efter allvarliga problem med dess affärssystem. Waste Managements klagomål sträcker sig tillbaka till år 2005, då företaget började leta efter ett system för hantering av intäkterna, så kallad revenue management.

SAP hävdade då att dess program för avfall och återvinningsföretag var idealiska för Waste Managements behov. SAP ska också ha sagt att dess system skulle kunna installeras på mindre än 18 månader.

Men snabbt uppdagade SAPs konsulter stora skillnader mellan programmens funktionalitet och kundens behov, enligt Waste Management skedde det före att ordern avslutades.

SAP uppgav senare att företaget behövde en företagsövergripande installation och en uppdaterad version av SAPs plattformar, vilket ledde till att projektets slutdatum skjutits fram från slutet av december till någon gång under 2010, utan försäkring om något slutdatum, uppger Waste Management.

Nu hävdar SAP att dess kund har brutit mot kontraktet. Företaget anser att anklagelserna är felaktiga, eftersom kunden visste att SAP inte garanterar att programmen uppfyller kundens affärsbehov.

Kontraktsbrotten ska bland annat ha skett genom att Waste Management aldrig tydligt beskrev sina affärskrav och inte heller tillhandahöll tillräckligt med information för att det skulle gå att arbeta vidare med projektet.

Detta ska ha lett till merkostnader, som SAP nu vill ha skadestånd för, samtidigt som Waste Management återkrävs på programlicenserna. SAP vill inte kommentera ett pågående rättsfall, men en talesman säger att SAP litar på domstolen., samtidigt som Waste Management avfärdar SAPs skadeståndsanspråk som grundlösa.

– Vi tycker det är intressant att SAP inte bara försöker vältra över ansvaret för en felaktig produkt, och att de även vill göra vinst, genom att få ut ännu mer licenspengar från Waste Management, uppger en talesman på företaget till IDG News.

– Kostnaden som SAP vill ha ut av oss, gäller konsulttjänster som de använt för att korrigera sina egna, felaktiga program, som Waste Management inte ens använder, fortsätter talesmannen.

Analytikerna anser att striden är häpnadsväckande. Enligt Ray Wang, som är analytiker på Forrester är det ytterst ovanligt att tvister mellan kund och leverantör kring installationer av affärssystem leder till rättsprocesser.

– Storskaliga systeminstallationer är komplicerade och kräver samarbete mellan systemintegratör, leverantör och kunden för att lyckas. En stämning är sista utvägen när parterna står inför oförenliga skillnader.

Nucleus Research analytiker Marc Songini, är av samma åsikt:

– Saker och ting måste ha gått väldigt snett där. Oftast så brukar problem kring sådana installationer ordnas upp i det tysta. Annars ser det inte bra ut inför potentiella kunder att se en relation till en affärssystemleverantör sluta i domstol.

I slutändan är det leverantörens ansvar att se till att kundens behov överenstämmer med leverantörens program, framhåller han.

– Men enligt sin respons verkar SAP vilja skylla sin kund Waste Management för problemen. Det verkar som om SAP tycker att om kunden inte har en intelligenskvot på Mensa-nivå, så ska den inte installera SAP.