I slutet på förra året lovade företrädare för Momail att den svenska tjänsten för e-post i mobilen skulle erövra världen. Det löftet tycker företagets marknadschef Lars Aase att man har infriat.

– När CS skrev om oss förra året hade vi precis lanserat i England och nu finns tjänsten på lokala språk i 14 länder. Dessutom finns det betaversioner i ytterligare 20 länder, berättar Lars Aase.

Den senaste nyheten är att svenskarna inlett ett samarbete med amerikanska Webis vars produkt Flexmail ska användas för hantering av e-post i Windowsmobiler.

– Vi har länge haft stöd för Windows Mobile men med Flexmail kan användarna ersätta Outlook som läsare i mobilen och får därmed bättre hantering av e-posten.

Momails koncept går ut på att man samlar posten från flera inkorgar, komprimerar den med 90 procent och skickar den till mobilen.

Andreas Sjöström, mobilitetsexpert på konsultbolaget Sogeti, tycker att Momails tjänst med pushmail och spamskydd är värdefull för användare som inte har Exchange-konto.

– Men utan ett större samarbete med operatörerna lär de inte nå den stora massan. Det blir för bökigt för en enskild konsument att sätta sig in i och konfigurera e-posttjänsten.

Lägligt nog är dock Momail på gång med denna typ av samarbete.

– Vi har de första operatörerna uppe med tjänster som bygger på vår teknik och ytterligare ett 20-tal är på gång runt om i världen, säger Lars Aase som dock inte fått ok från dessa att gå ut med namnen.

Fakta

Momail har en gratistjänst där man efter registrering på företagets webbplats kan få all sin e-post överförd till mobilen.

Före överföringen komprimeras e-posten med drygt 90 procent via den patentsökta tekniken Mobile Message Optimization & Protection Engine.