Många flashdiskar består av nand-minnen, som ursprungligen togs fram för mp3-spelare och kameror.

Minneskretsarna har i sig ingen inbyggd fysisk säkerhet och är mycket lätta att komma åt vilket gör tekniken sårbar.

Flashdiskar blir allt populärare i bärbara datorer, och det kommer inte att dröja innan de även gör entré på bred front i mobila enheter.

– En hacker kan utan problem ta loss nand-minnen från en flashdisk och läsa data med hjälp av en flashchipläsare, säger Jim Handy, halvledarexpert på Objective Analysis.

När data sedan har flyttats från nand-minnet till en annan dator kan informationen mycket enkelt plockas fram med hjälp av traditionell mjukvara för återställning av data.

Joachim Strömbergson, teknikchef på företaget Informasic som specialiserats sig på hårdvara och säkerhet, menar att det finns en avgörande skillnad mellan fysiska hårddiskar och flashminnen.

– Ofta är båda bestyckade med ett hårdvarulås, men det är betydligt enklare för en hackare att montera ut en minneskrets än en fysisk hårddiskskiva, säger Joachim Strömbergson.

Ett sätt att lösa säkerhetsproblemen är att använda kryptering.

– För att minska risken att hackare stjäl data ska kryptering på hårdvarunivå användas, säger Craig Rawlings, marknadschef på Kilopass, som säljer liknande lösningar.

Han får medhåll av Joachim Strömbergson, som även ser andra fördelar med kryptering.

– När företag uppdaterar maskinparken behöver de inte skrubba de gamla diskarna, eller säkerställa att information verkligen har raderats, säger Joachim Strömbergson.

Finns det även ett ekonomiskt incitament för kryptering?

– Ja, visst är det så, säger Joachim Strömbergson.

Fakta

  • Snabbare söktider, inga mekaniska slitdelar och mindre strömförbrukning gör Flashdiskar till ett bättre alternativ än traditionella hårddiskar.
  • Bristande säkerhet och högt pris är två nackdelar med flashdiskar.
  • Hårddisktillverkaren Seagate räknar med att det kommer att ta minst fyra till fem år innan priserna för större flashdiskar är nere på en nivå så att det tilltalar konsumentmarknaden.