Det är resenärer som köpt säsongsbiljett för september–december via nätet som agerar testpiloter.

– En vanlig dag görs 750 000 resor, därför gör vi ingen stor omläggning utan smyger i gång, säger Björn Holmberg, pressansvarig på SL.

Ett problem är att kopplingen mellan bussarnas två avläsningsterminaler inte är riktigt klar.

– Tanken är att vi ska hitta alla kvarvarande saker att fixa till innan vi blåser på, säger Björn Holmberg.

Planeringen för systemet inleddes i början av 2000-talet. Första november 2007 nämndes i fjol som ett preliminärt lanseringsdatum, men systemet blev inte klart i tid.

Bland annat utbildning av personalen drog ut på tiden. I våras fick IBM gå in för att slutföra projektet tillsammans med ERG.

– Vi är på efterkälken, och det är ju synd, sa SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm till Svenska Dagbladet tidigare i år.

Systemet kallas SL Access. NXP, som är företaget bakom systemet, kallar det Mifare Classic. I somras gav en nederländsk domstol två forskare rätt att publicera uppgifter om hur systemet kan missbrukas genom kortkopiering.

I Västra Götaland satte Västtrafik ett liknande system i bruk redan 2006.

Fakta

Ett plastkort, likt ett kontokort, hålls upp framför en terminal. Data skickas trådlöst med så kallad rfid-teknik och terminalen bekräftar kortets äkthet.