Kristina Askstedt, ny marknadsdirektör på Microsoft.
Kristina Askstedt har jobbat på Microsoft sedan 1998, de senaste åtta åren som försäljningschef för offentlig sektor.
 
Med det nya jobbet som marknadsdirektör, eller bmo, business and marketing officer, och den som har det samordnande ansvaret för Microsoft totala försäljning, får hon ett av tyngsta jobben inom svenska Microsofts organisation.
 
Hennes företrädare på posten, Lars Backhans, betraktades av många som nummer två i den svenska organisationen. Lars Backhans har tagit ”timeout” från Microsoft i Sverige för tänka på vad han vill satsa på i framtiden.
 
Kristina Askstedt började på Microsoft 1998 som projektledare på marknadsavdelningen och två år senare tog hon över som försäljningschef för offentlig sektor, som är ett av Microsofts tre största affärsområden.

Enligt Peter Kopelman, vd på Microsoft i Sverige, jobbar företaget aktivt för att få in fler kvinnor på topposter i företaget.

– Kristina Askstedt har varit på Microsoft många år och har en fantastisk karriär bakom sig och, givetvis, också framför sig. Hon har under flera år gjort ett bra jobb som ansvarig för offentlig sektor, som är ett av våra tyngsta segment, säger Peter Kopelman.