– X1:an är fortfarande en het telefon och kommer att bli en succé på den nordiska marknaden. Sony Ericsson höjer faktiskt ribban för vad som krävs av en modern företagstelefon. Globalt kan det vara lite annorlunda, men i Norden köper vi ju gärna svenskt eller finskt, säger Henrik Wirén, vd på The Institution som utvecklar administrationsverktyg för mobiltelefoner.

Leif-Olof Wallin, Gartners analytiker, tror också att X1 kommer att sälja bra på ”hemmamarknaden” men att det kan bli svårare på annat håll.

– Jag tror säkert att ett antal lojala svenska företag kommer att köpa den. Och att ett antal som standardiserat på Windows Mobile välkomnar att nu också kunna köpa Sony Ericsson.

– Den stora frågan är om den kommer att vara tillräckligt framgångsrik utanför Skandinavien, där Sony Ericsson traditionellt haft svårt med sina P-series, företagsmobilerna. Bara den skandinaviska marknaden är för liten för att nå erforderliga volymer, säger Leif-Olof Wallin.

Men att det blir en framgång här tror de flesta.

– Jag tycker att den lever upp till förväntningarna. Sony Ericssons varumärke på en Windows Mobile-telefon tilltalar många stora svenska företag som vill standardisera på både Sony Ericsson och Windows Mobile, säger Andreas Sjöström, konsult på Sogeti.

Sedan Sony Ericsson först började flagga för X1 i februari har det dykt upp många alternativ med liknande funktioner, men det behöver inte betyda att tåget har gått.

– Det har ingen betydelse. Nu talar vi om en glödhet Sony Ericsson som är ett rejält lyft över deras tidigare smartphone eftersom den inte har några av de stabilitetsproblem med eviga omstarter som plågat deras UIQ-baserade mobiler, säger Erik Hörnfeldt, operatören Tres informationschef.

Han påpekar att X1 bär tydliga drag av HTCs Windows-mobiler vilket inte är så konstigt eftersom Sony Ericsson samarbetat med HTC i utvecklingen av X1.

– HTC har kommit med ett antal väldigt bra mobiler de senaste 18 månaderna som alla haft det gemensamt att varumärket varit lite okänt på svenska marknaden och därför har de inte alls sålt lika mycket som de borde. De som köpt dem har dock varit väldigt nöjda så HTC är bara att gratulera till det här samarbetet med Sony Ericsson som båda är vinnare på. Det verkar kunna bli ett lyckligt äktenskap, konstaterar Erik Hörnfeldt.

Martin Cullberg, ansvarig på företagsmarknaden på Tele2 anser att Sony Ericssons egenutvecklade gränssnitt för paneler är en viktig nyhet i X1.
– Ett snyggt gränssnitt och simpla, snabba paneler kan bli en viktig framgångsfaktor på företagssidan där man kan lägga in egna vyer som ger exakt den information man behöver, säger Martin Cullberg.
Han ser X1 som en intressant produkt i Tele2s företagssatsning där man även kommer att bundla den med olika produkter för hantering av e-post och liknande.

Johan Paulsen Järnliden, marknadsdirektör på The Phone House tror att Sony Ericsson X1 kommer att bli en av höstens storsäljare.
– Dock är konkurrensen hård eftersom många tillverkare lanserar likvärdiga smartphones i höst, men intresset för just X1:an har varit stort bland våra kunder. Det är en utpräglad affärstelefon, men den kommer säkerligen även att tilltala privatpersoner som vill ha en avancerad mobiltelefon. 
– Windows Mobile och Symbian är likvärdiga operativsystem, men Outlook fungerar bättre med just Windows Mobile, vilket kan vara en fördel om telefonen används i arbetet, säger Johan Paulsen Järnliden.