– X1:an är fortfarande en het telefon och kommer att bli en succé på den nordiska marknaden. Sony Ericsson höjer faktiskt ribban för vad som krävs av en modern företagstelefon, säger Henrik Wirén, vd på The Institution som utvecklar administrationsverktyg för mobiltelefoner.

–  Globalt kan det vara lite annorlunda, men i Norden köper vi ju gärna svenskt eller finskt.

Leif-Olof Wallin, Gartners analytiker, tror också att X1 säljer bra på ”hemmamarknaden” men att det kan bli svårare på annat håll.

–  Jag tror säkert att ett antal lojala svenska företag köper den. Och ett antal som standardiserat på Windows Mobile välkomnar att också kunna köpa Sony Ericsson.

– Den stora frågan är om den blir tillräckligt framgångsrik utanför Skandinavien, där Sony Ericsson traditionellt haft svårt med sina P-series, företagsmobilerna. Den skan­­di­naviska marknaden är för liten för att nå erforderliga volymer, säger Leif-Olof Wallin. Men att Xperia X1 blir en framgång här tror de flesta.

–  Jag tycker att den lever upp till förväntningarna. Sony Ericssons varumärke på en Windows Mobile-telefon tilltalar många stora svenska företag som vill standardisera på både Sony Ericsson och Windows Mobile, säger Andreas Sjöström, konsult på Sogeti.

Sedan Sony Ericsson först började flagga för X1 i februari har det dykt upp många alternativ med liknande funktioner, men det behöver inte betyda att tåget har gått.

–  Det har ingen betydelse. Nu talar vi om en glödhet telefon som är ett rejält lyft över Sony Ericssons tidigare smartphone eftersom den inte har några av de stabilitetsproblem med eviga omstarter som plågat deras UIQ-baserade mobiler, säger Erik Hörnfeldt, operatören Tres informationschef.

Erik Hörnfeldt påpekar att X1 har tydliga drag av HTCs Windowsmobiler, vilket inte är så konstigt eftersom Sony Ericsson samarbetat med HTC i utvecklingen av X1.

–  HTC har kommit med ett antal väldigt bra mobiler de senaste 18 månaderna. De har alla haft det gemensamt att varumärket varit lite okänt på den svenska marknaden och därför har de inte alls sålt lika mycket som de borde, säger Erik Hörnfeldt.

– De som köpt dem har dock varit väldigt nöjda så HTC är bara att gratulera till det här samarbetet med Sony Ericsson som båda är vinnare på. Det verkar kunna bli ett lyckligt äktenskap.

Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2, anser att Sony Ericssons egenutvecklade gränssnitt för paneler är en viktig nyhet i X1.

– Ett snyggt gränssnitt och simpla, snabba paneler kan bli en viktig framgångsfaktor på företagssidan. Då kan man lägga in egna vyer som ger exakt den information man behöver, säger Martin Cullberg.

Han ser X1 som en intressant produkt i Tele2:s företagssatsning. Den ska även bundlas med olika produkter för hantering av e-post och liknande.

Fakta

Sony Ericssons satsningar på mobiler för företag har kantats av problem.

Våren 2007 skrev CS att företagsanvändarna lämnas i sticket och att Sony Ericsson mörkar synkproblem. Det gällde främst den tidigare toppmodellen P990 som kom sommaren 2006 men även M-serien har drabbats av tekniska problem.

Det skulle dessutom dröja ett halvår efter lanseringen av Windows Vista innan telefonernas synkprogram uppdaterades för den plattformen.

Våren 2008 halkade Sony Ericsson från fjärde till femte plats på listan över bästsäljande mobilleverantörer.