Tv- och datorspelsbranschen går som tåget. Förra året såldes spel för 7,6 miljoner kronor i Sverige. En ökning med 31,5 procent från året dessförinnan och då är inte ens hårdvara inräknat. Globalt växte marknaden med 18,5 procent, och det finns få tecken på att den pågående finanskrisen och kommande lågkonjunkturen skulle dra med sig spelindustrin ner i djupet.

Sverige har gjort sig ett namn internationellt med duktiga spelutvecklare som Dice, Avalanche, Starbreeze och Grin, och även om Avalanche just varslat halva sin personalstyrka går andra svenska spelutvecklare mot strömmen och rekryterar.

– Vi letar just nu efter ett 30-tal personer. Vi har tre nya projekt på gång, säger Bo Andersson, vd på Grin.

– Orderingången ser riktigt bra ut. Våra kunder är dessutom i stor utsträckning drivna av internt genererade medel. De är inte så hårt belånade, säger Bo Andersson.

Datorspelsbranschen har visat sig vara relativt okänslig för konjunktursvängningar.

I perspektivet krona per minut är spel ett relativt billigt nöje. Branschens drygt 30-åriga historia talar ett tydligt språk: Mitt i den finanskris som rådde under 1990-talets början såldes rekordstora mängder tv-spel, med Segas Sonic- och Nintendos Super Mario som några av de mest framgångsrika titlarna, och konsolerna Sega Megadrive och Super Nintendo som de stora hårdvaruframgångarna.

Jämförelserna med 1930-talets depression och uppsvinget för filmindustrin i samma veva ligger nära till hands.

– Folk har en förmåga att inte se tv-spel som lyx, utan snarare som ett alternativ till lyxkonsumtion, säger Bo Andersson.
Datorspelsexperten Tomas Otterbeck på analysföretaget Redeye är inne på samma linje.

– All form av underhållning anses vara mindre känslig. Men framför allt tv-spel ger mycket underhållning per peng, säger han, Tomas Otterbeck bekräftar att tv-spelsbranschen historiskt sett expanderat kraftigt oavsett konjunktur med den förra svackan i världsekonomin, perioden 2001–2003, som ett exempel.

– Om man nu kan kalla den perioden för en lågkonjunktur så växte hela branschen ändå kraftigt, och Sony nådde nya målgrupper med sin Playstation 2. Försäljningen av tv- och datorspel har egentligen aldrig haft någon riktig svacka, med undantag för 2005. Det var mitt i högkonjunkturen, men tappet den gången berodde förmodligen på ett generationsbyte vad gäller spelkonsoler, säger Tomas Otterbeck.

De senaste två årens tillväxt på hårdvarusidan kan man, enligt Tomas Otterbeck, tacka Nintendos Wii för. Den står för nästan 50 procent av antalet sålda konsoler i den nya generationen. Försäljningen av de nya maskinerna från Sony och Microsoft tuffar också på, men Playstation 2 är giganten i sammanhanget.

Playstation 2 är fortfarande en viktig plattform för försäljningen av spel, inte minst på grund av att den vid det här laget sålts i mer än 120 miljoner enheter världen över. En titel på just den plattformen toppar också mycket riktigt försäljningslistan för tv-spel just nu: Lego Batman.

– Men det produceras ärligt talat rätt få nya spel för den plattformen. Nu är det Playstation 3 och Xbox 360 som gäller, säger Bo Andersson.

Han menar att det gäller att ligga långt framme i utvecklingen.

– Just nu tittar vi till exempel på vad som händer 2010 och 2011. Men jag ser inga mörka moln på horisonten. Dessutom tror jag att åtminstone de tio största förlagen har så gott om kapital att de klarar sig utmärkt.

Spelbranschanalytikern Michael Pachter från Wedbush Morgan Securities delar den åsikten i en intervju i amerikanska spelmagasinet 1up. Han säger att tv-spelsindustrins riktigt stora spelare, som Electronic Arts och Activision, har tillräckligt med kapital för att klara en relativt kraftig nedgång på upp till två år.

Fakta

Spelen som säljer bäst just nu:
1. Lego Batman (Playstation 2)
2. Saints Row 2 (Xbox 360)
3. Pro Evolution Soccer 2009 (PS3)
4. Fifa 09 (Xbox 360)
5. Fifa 09 (Playstation 3)
6. Fifa 09 (Playstation 2)
7. Pro Evolution Soccer 2009 (Xbox 360)
8. Saints Row 2 (Playstation 3)
9. Warhammer Online: Age of Reckoning (Pc)
10. Spore (Pc)

Källa: Dataspelsbranschen