Malin Forsman som är advokat på advokatfirman Westermark Anjou väcker uppmärksamhet med att påstå att stängda program har bättre kvalitet än öppna och att även licensavgifter ger bättre kvalitet. Hon menar att faktumet att man tar betalt för mjukvara är en morot för att hålla hög kvalitet. Hon är inte oemotsagd.


It-juristen Malin Forsman står fast vid att öppen källkod inte ger bättre kvalitet.

I skrivande stund har 270 läsare kommenterat artikeln på CS debattforum och dessutom har det kommit ett antal mejl till CS redaktion.

De allra flesta är kritiska till Forsmans påstående. Så här kan det låta: ”Min personliga teori är att om ens kod ska släppas offentligt så är man lite extra noggrann för att inte behöva skämmas offentligt. I stängd mjukvara verkar det sociala trycket inte vara lika närvarande, där handlar det mer om att uppfylla specifikationer.”

I ett mejl till CS framförs följande synpunkter: ”Om kunden kan granska koden så hänger din inkomstkälla på kvaliteten, inte på hur bra du kan dölja den som faktor i köpbeslutet.”

En annan läsare betonar skillnaden mellan små öppna projekt på hobbynivå, och riktigt stora produkter.

"Det finns också många projekt på väldigt hög nivå där källkoden är öppen", skriver signaturen Unsound och nämner Red Hat, Opensolaris och Openoffice.

"Bedömningen om vad som är ett seriöst, framtidssäkert projekt har inget att göra med om projektet följer en licensmodell baserad på fri mjukvara, eller om projektet kör med stängd källkod."

Magnus Svensson är Nordenchef på Red Hat, ett företag som arbetar med öppna program:

– Det finns bra och dålig kod i både öppna och stängda program. Men vi kontrollerar och garanterar kvaliteten på de öppna program vi säljer, säger Magnus Svensson.

Malin Forsman själv välkomnar debatten om öppna och stängda program och backar inte vad gäller sina åsikter:

– Från ett rent affärsmässigt perspektiv som mitt så menar jag att större resurser och seriösa satsningar generellt sett resulterar i en bättre produkt.

– Översatt till mjukvaruvärlden innebär det att om man säljer en produkt snarare än support finns förutsättningar för att kvaliteten på programvaran står i fokus och omvänt om man säljer support av den samma så vore det ju närmast att göra sig själv en björntjänst om programvaran var felfri och superanvändarvänlig.