Spotifys musikspelare finns för närvarande i versioner för Windows och Mac OS och många påpekade vid lanseringen behovet av en mobil variant för att på allvar nå målet – att göra lokalt lagrad musik överflödig när allt går att strömma.

Nu kan CS berätta att arbetet med en version till Iphone pågått under en tid och en funktionell version finns redan tillgänglig för en exklusiv skara testare.

Enligt uppgift är arbetet med mjukvaran till Symbianmobiler på god väg. Det innebär så gott som alla Nokias mobiler och många av de mer avancerade telefonerna från Sony Ericsson.

Musiken strömmas via antingen trådlöst nätverk, 3g-uppkopplingen eller Telias edge-nätverk. Gränssnittet lämnar ännu en del att önska men produkten är en tydlig signal att Spotify tänker utmana stora spelare som Nokia med dess prenumerationstjänst Comes with Music.

Även Apple blir en konkurrent på mobilerna eftersom Itunes sedan en tid fungerar på Iphone och Ipod Touch. Apples nätaffär bygger dock på nedladdning och inte strömmad musik.

Just Apple kan dock bli ett problem inför en framtida Iphonelansering. Alla program till Apples telefon måste distribueras via företagets Appstore. Tidigare har program som har funktioner som är för lika Apples egna stängts ute.

Applikationen har Spotifys gröna logotyp som ikon på Iphone. Det är oklart om företaget arbetar med klienter även för andra mobilplattformar.

Som CS tidigare har kunnat berätta fick musiktjänsten sitt avtal med Stim, tonsättarnas upphovsrättsorganisation, under sommaren. Innan en mobil lansering kan bli verklighet kan avtalet behöva kompletteras. Organisationen vill inte säga om det ursprungliga avtalet tillåter strömning till mobila enheter.

– Vi förhåller oss mycket konfidentiellt till avtalen, säger Martin Stiebel, jurist på Stim.

Spotify är förteget om planerna på en mobilsatsning, men stänger inte dörren för att i framtiden erbjuda strömmande musik i fickan.

– I dag fokuserar vi på att skapa en strålande produkt till datorn, men när tiden är rätt kommer att vi titta närmare på en lösning som fungerar bra på mobilen också, säger Sophia Bendz, pr-ansvarig på Spotify.

Fakta

Spotifys tjänst finns i en avgiftsfri version finansierad med reklam i både ljud- och bannerform.

Den som vill slippa reklamen kan i stället betala 99 kronor per månad eller 9 kronor per dygn.

Företaget har även haft reklamsamarbeten med bland andra Ford.