När Chalmers tekniska högskola i Göteborg valde mellan Microsoft och Google som studentsystem föll valet på Microsofts Live@edu.

Ett av huvudskälen är att de 2 200 anställda till sommaren byter från ett egenutvecklat e-postsystem som bygger på öppen källkod till Microsofts Exchange.

– Det var det som avgjorde vårt val. Har de anställda Exchange och studenterna e-postsystemet Exchange Labs som ingår i Live@edu kommer det att fungera väl ihop och se ut som en enda e-postlösning för alla användare, säger Chalmers cio Tony Ottosson.

Ett annat starkt skäl är att högskolan bygger en ny studentportal som baseras på Sharepoint och Biztalk från Microsoft. Till sommaren ska en första version vara klar och där ska också e-posten in som en av funktionerna.

– Där kommer vi successivt att samla alla studenternas tjänster under samma paraply och då underlättar det att vi valt Microsofts studentlösning. Det blir smidigare att integrera med andra produkter, säger Tony Ottosson.

Främst är det funktionerna för e-post och kalender som Chalmers är intresserat av för de 9 000 studentanvändarnas del. Men med paketet kommer även ett enklare Officepaket, Office Live, en samarbetsplattform och lagringsfunktioner.

Liksom Googles studentlösning är Microsofts gratis och reklamfri, och Chalmers är Microsofts första stora kund inom det här området i Sverige, även om en del gymnasieskolor använder Exchange Labs.

Bland de högskolor som har valt Googles system med Gmail som e-postsystem finns Göteborgs universitet som drog igång i november och Linköpings universitet.

Tony Ottosson har haft kontakt med och uppvaktats av båda företagen i omgångar det senaste året.

– Ja, det är klart att det är en fjäder i hatten för den som får komma in på högskolan. Men jämför man deras lösningar är de i stort sett likvärdiga. Min känsla är att Microsoft har utvecklats på senare år inom det här området och kommit ikapp Google när det gäller funktionaliteten. Till exempel har stödet för Mac och Linux blivit bättre i Exchange Labs.

En annan faktor som inte varit betydande men som ändå har funnits med i bedömningen är hur Google hanterar information om användarna, enligt Tony Ottosson.

– Deras affärsidé bygger på att de kontrollerar information, att de samlar så mycket information som möjligt om användarna för att använda till andra tjänster. Det är en aspekt man inte pratar så mycket om men den fanns ändå med när vi fattade vårt beslut. Med Microsoft är det inte samma sak, säger han.