Larmet om att skräppost strömmade in från Teliasoneras servrar till Microsoftägda Hotmail kom på tisdagsmorgonen. Sedan dess är det praktiskt taget omöjligt för en stor del av kunderna att skicka mejl till Hotmail.

– Man har inte kunnat hitta de enskilda datorerna, så vi måste blockera hela deras domän och hela serier av ip-adresser, säger Martin Tiveus, Sverigechef för konsumentdivisionen på Microsoft.

Bakgrunden är ett försök att lura Teliakunder med falska e-postmeddelanden. I de fall kunder har gått på bluffen har deras inloggningsuppgifter hamnat i händerna på kriminella som utnyttjar dem för att skicka ut spam från vad som ser ut att vara legitima e-postadresser.

– De stora operatörerna har oftast ganska god säkerhet. Det finns alltid duktiga hackers, men sådant här händer sällan med de stora, säger Martin Tiveus.

Hotmail har enligt egen uppgift flera miljoner användare bara i Sverige. Teliasonera har omkring 1,2 miljoner e-postkunder. Det är alltså en av landets största e-postleverantörer som har stängt av landets största bredbandstoperatör.

– Det är ett stort problem, men det skulle bli ännu värre om vi lät det fortgå. Man måste klippa till på en gång och göra det ordentligt.

Post- och Telestyrelsen föreslog nyligen att operatörer ska få större möjligheter att stänga av en abonnent som har fått sin dator kapad av trojaner eller virus, allt för att hindra att den skadliga koden sprider sig vidare.

Strax under en procent av de svenska datorerna uppskattas vara en del av ett botnät eller zombienätverk som det också kallas.

Både Teliasonera och Microsoft räknar med att problemet ska kunna avhjälpas under torsdagen.