I början av 2008 fick Malmö stad beviljat ett EU-bidrag på 800 000 kronor för att etablera staden i den en gång hajpade virtuella världen Second Life. Planerna var storslagna - bland annat skulle tjänstemännen i Malmö kunna arbeta och ta emot kommuninvånarna i det virtuella medborgarkontoret.

– Vi är fullt medvetna om att det här är en smula avantgardistiskt, men varför ska inte en kommun kunna ligga långt framme i den digitala utvecklingen? sa Daniel Persson (s), ordförande i Malmö stads e-beredning, till Helsingborgs Dagblad då.

Ett år och tre månader senare öppnades på onsdagen de tre virtuella öarna med Malmömiljöer. Under tiden har Malmö stad fått skjuta in ytterligare 300 000 kronor för att ro i land projektet, skriver Sydsvenskan.

Nu är tongångarna mer dämpade.

– Malmö vill ligga i framkant vad det gäller it, men vi är medvetna om att Second Life kanske inte är den absoluta framkanten längre, säger Carina Nilsson (S), ordförande i e-beredningen till Sydsvenskan.

– Detta borde kanske ha lanserats för två år sedan. Men vi hoppas att det kan bli lyckat ändå, säger projektledaren Grethe Lindhe.

Satsningen har redan fått skarp kritik, och blivit närmast utskrattad bland experter på sociala medier.

– Det är aningslöst och visar att man saknar fingertoppskänsla. Second Life har aldrig varit särskilt välbesökt och särskilt inte i Sverige, säger internetstrategen Joakim Jardenberg, som först trodde det hela var ett "bisarrt skämt ", till Sydsvenskan.

Huvudleverantör för Malmös etablering i Second Life är Logica.