Microsoft har nu dragit igång en lång rad aktiviteter för parters och återförsäljare som ska skolas in på den långa rad av produkter som är på gång. I centrum för höstens satsning står Windows 7.

– För slutanvändaren märker man direkt hur mycket snabbare gränssnittet fungerar medan serverprodukterna borgar för ett mycket effektivare sätt att administrera det hela. Jag är en roadwarrior och för mig är den främsta nya förbättringen möjligheten att smidigare kunna koppla upp sig mot företagsnätet när man är ute och reser, säger Steve Ballmer, Microsofts vd.

Under demonstrationen av de nya produkterna poängteras gång på gång att det finns mycket att vinna på att uppgradera flera produkter samtidigt.

– Det är helt unikt att vi samkör lansering av operativsystem för både klienter och servrar. Men de båda produkterna fungerar så mycket bättre om man använder dem ihop, säger Michael Bohlin, produktmarknadschef för Windows.

Som exempel på det nämner han sökfunktioner där man på ett helt annat sätt än tidigare kan söka material som ligger i hela nätverket.

– Dessutom kan man komma åt företagsresurser transparent även om man är ute och reser medan it-avdelningen kan nå externa maskiner för att både uppdatera dessa och stänga ner stulna maskiner, säger Michael Bohlin.

Ulf Alvarsson, produktmarknadschef för Windows Server, betonar de nya funktionerna för att rulla ut operativsystem centralt i nätverken.

– Här har vi gjort en del förbättringar som exempelvis innebär att man inte behöver lägga alla drivrutiner på varje image utan kan placera dessa på en central server.
Med image menas de paketeringar av operativsystem och program som ska installeras på användarnas datorer och med den nya modellen går det att göra dessa paket mer kompakta.

Bland de många nyheterna i Exchange Server 2010 väljer produktmarknadschefen Micael Berger att lyfta fram röstfunktionerna i kommunikationsdelen.

– Tidigare har man kunnat få sin e-post uppläst men nu kan man även gå andra vägen där röstmeddelanden omvandlas till text. Det kan vara bra om man sitter på ett möte och inte kan svara i telefonen, säger Micael Berger.

Steve Ballmer avslutar sitt anförande med att säga att Microsoft vill hjälpa företag som lider av dagens svåra ekonomiska läge.

– Nu måste vi bevisa att vi verkligen kan göra en insats för att ge våra företagskunder verktyg för bättre produktivitet med färre resurser.