Chris Anderson lägger grunden för sin analys i en tillbakablick som börjar under sent 1800-tal och sträcker sig till i dag. Ett flertal företag har använt priset noll kronor för att göra inbrytningar på marknader och varaktigt lyckats använda gratis i en del av sin verksamhet för att kunna tjäna pengar i en annan del.

Skälet till att gratisstrategin är högaktuell i dag är att allt fler produkter tillhandahålls digitalt och över nätet, vilket kraftigt påverkar produktionskostnaderna.

När konkurrensen hårdnar samtidigt som kostnaderna för mångfaldigande närmar sig noll ökar sannolikheten att någon tillhandahåller produkten gratis. Intäkterna kan då till exempel i stället komma genom en prenumeration för att få tillgång till kompletteringar eller genom annonsintäkter.

Chris Anderson skissar på varför människor betalar trots att det eventuellt finns alternativ som är gratis. Han hävdar att människor kommer att betala för att spara tid, för saker de älskar, för att minimera risker och om du tvingar dem.

När jag ser över mina egna vanor på nätet måste jag hålla med Chris Anderson. De nättjänster jag använder mest är gratis. Teknisk information och dokumentation, sociala nätverk, sök och nyheter är gratis. Det händer dock ofta att jag behöver nya program eller nättjänster för att kunna utföra mina uppgifter.

Många gånger finns det gratisalternativ, men att hitta gratisalternativ som är tillräckligt bra är ofta en tidsödande process.

Jag betalar därför för att snabbt få stabila och trygga produkter och tjänster.

Den senaste tidens inköpslista har inkluderat nätbaserad lagring och (laglig) fildelning genom Mediafire.com och nätbaserad säkerhetskopiering genom Carbonite.com.

Jag har fått en effektivare Outlook genom att betala för tillägget Xobni, jag betalar Ilium Software för att hålla koll på alla mina konton och lösenord, och för min medieproduktion har jag köpt Techsmith Camtasia och Elements-produkterna från Adobe.

Gemensamt för alla dessa betalalternativ är att de först var gratis och några av dem har varianter som alltid är gratis.

För att kunna använda alla funktioner i tjänsten eller produkten behöver kunden betala.

Frågan är alltså vad du och ditt företag kan ge bort gratis för att i ett senare skede eller på annat sätt kunna ta betalt. Om du inte har en idé om det gissar jag att din konkurrent redan börjat.

Fakta

... skriver våra krönikörer om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Filip Ekstrand, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.