Per Adolfsson tillträdde i veckan som Sverige-vd för Microsoft, där han ersätter Peter Kopelman. Han medger att Microsoft står inför många utmaningar. På frågan om Microsoft befinner sig i skyttegravskrig, säger han att så inte är fallet:

– Jag vill snarare beskriva det som ett gerillakrig. Saker och ting händer snabbt. Hela tiden uppstår nya konstellationer och möjligheter, på ett helt annat sätt än för några år sedan. Det märks också i form av hårdare konkurrens, säger han.

Bolaget är en utmanare med en hel del att bevisa på sökningar, mobila system och affärssystem. På operativsystem har Microsoft betecknats som ett monopolföretag, en svår situation när marknaden krymper.

Tre frågor Microsoft som idag prioriterar är molnet och andra tjänster, kommande produktlanseringar och "konsumentariseringen".

– Molnet innebär mycket att sätta sig in i, både för oss och våra partner. I tio år har branschen pratat om it som två hål i väggen och nu sker det. Hela it-branschen ändras och det är ett område där vi måste fortsätta diskutera med partner och kunder, säger Per Adolfsson.

På frågan om vad Microsofts partner säger om den kritik som funnits om att Microsoft tar en för stor del av intäktskakan, säger han:

– Den diskussionen är viktig. Vi ser ingen konflikt med våra partner, men utvärderar situationen och tar beslut om hur vi ska förhålla oss. Vi har en tydlig partnerstrategi på molnbaserade tjänster, som involverar partner.

På produktsidan väntar lanseringen av operativsystemet Windows 7, men även nya serverversioner, kontorssviten Office 2010 och Windows Phone. På frågan om vad det är som säger att Windows 7 inte blir samma flopp som Vista säger han:

– Vista blev ingen flopp, men vi har lärt oss av återkopplingen vi fått från partner och kunder. Windows 7 kräver inte lika mycket av hårdvaran, vilket var den tidigare kritiken. Vista hade utmaningar när det gäller kompatibilitet, jämfört med XP. Skillnaden är mindre mellan Vista och Windows 7, än mellan Vista och XP, säger han.

Tredje stora kraften som påverkar Microsoft är det som Gartner kallar "konsumentariseringen" av it, att konsumenternas beteende påverkar it-avdelningerna.

– Där har det gått från ett förbud mot sociala medier till att många företag uppmuntrar dem, säger han.

Förra kvartalet var det första i historien med sjunkande omsättning, vilket leder in på frågan om Microsofts storhetstid nu är förbi.

– Nej, definitivt inte. Våra kommande lanseringar visar att det inte är så. Alla behöver förnyas och vi är inget undantag, säger han.

Fakta

Att IDC spår en begränsad tillväxt på it-marknaden;
– Det svåraste som finns är att spå om framtiden, vilket SMHIs prognoser visar. Vi har varit med om värsta krisen i mannaminne, men helt klart ser vi tecken på att det vänder och att investeringarna ökar.

Att Microsofts affärssystemsvit inte är en storsäljare i pengar räknat, jämfört med konkurrenter som SAP och Oracle.
– Microsoft är det företag som växer mest. Vi blir tillfrågade där våra produkter är relevanta och vi vinner en hel del affärer. Det är dock viktigt att jobba via partner och att dessa utvecklar branschlösningar.


Läs mer på fokussajten om affärssystem & beslutsstöd