Pontus Jeppsson, mobilchef på IDG, berättade på konferensen ”Appdagen” att trots några kritiska reaktioner hade över 4 000 användare köpt och laddat ner Iphone-appen på ett par veckor.

Tillsammans med Pontus och övriga 4 000 användare kan jag konstatera att för 15 kronor får man antingen en varm korv, en chokladbit, en kopp kaffe eller en bråkdel av den tryckta versionen av MacWorld.

Så även om 15 kronor är lite mer än vad de flesta andra Iphone-appar kostar så handlar prissättning om att en vara är värd olika mycket i olika sammanhang och för olika personer.

Iphone-appen MacWorld är inte IDGs första app. Företaget lanserade sin första app i höstas, en paketering av innehåll från idg.se.

Det som fångade konferensdeltagarnas intresse var inte prissättning (den första appen var gratis) utan den explosionsartade ökningen av trafik på IDGs mobila sidor som följt efter lanseringen av IDGs appar.

Efter lanseringen av den första Iphone-appen gick man från drygt 50 000 sidvisningar per vecka till 350 000 sidvisningar per vecka. Sedan idg.se för Android, och MacWorld- och IT24-apparna släpptes har man nått 400 000 sidvisningar per vecka.

En användare som surfar in på mobil.idg.se med sin webbbläsare stannar i snitt cirka 60 sekunder och läser 2,7 sidor. En användare som når samma innehåll, men genom Iphone-appen, stannar i snitt i tio minuter och läser 7,7 sidor.

Appar driver trafik.

På konferensen belystes även Svensk Fastighetsförmedlings Iphone-app. Med appen kan användaren bläddra bland lediga villor, bostadsrätter och fritidshus. Sökningen kan använda den inbyggda gps-en för att hitta lediga objekt i närheten.

På kort tid blev appen den mest nedladdade i sin kategori. Videon som visar hur appen fungerar var, strax efter lansering, den mest visade på Youtube i sin kategori.

Efter tio månader har appen laddats ner över 12 000 gånger och över 160 000 sökningar med position har genomförts. Det lär inte ha behövts många affärer för att investeringen ska ha lönat sig.

I dag är det inte längre service- eller it-avdelningarna som driver mobilitetsfrågorna på svenska företag.

Det är hos sälj- och marknadscheferna som planerna definieras och sätts i verket. Gratis appar eller inte, här har en mängd nya affärsmöjligheter öppnat sig.