I vanliga fall är en ocarina (lergök) tillverkad i keramik, men flöjten i Sillicon Valley såg ut som ingen annan någonsin gjort.

Och den öppnade ögon och öron på en viss Steve Jobs.

Det var i december 2008 och Steve Jobs berättade att när han såg Ocarina-appen lanseras för Iphone förstod han att något höll på att hända.

Med Ocarina-appen installerad på telefonen kan du använda din telefon som en flöjt.

Du blåser genom mikrofonen och sätter fingrarna på flöjtens hål på skärmen, och du kan spela melodier.

Med telefonens uppkoppling och gps-funktion kan andra flöjtister i världen se på en världskarta att just du spelar och lyssna på dig i realtid.

Steve Jobs berättar i en intervju med tidningen Wired att ögonblicket var ögonöppnande och säger: ”Wow, här finns det en hel del som man kan göra!”

I artikeln nämns hur utvecklare med rätt idé och tajmning lyckats sälja appar för upp till kvarts miljon kronor per dag.

Det låter precis som en berättelse från 1800-talets guldrush i USA, och guldrushen är precis vad framväxten av vad som börjat kallas för app-ekonomin liknas vid.

Precis som under guldrushen lyckas några få hitta mycket guld, medan andra hittar lite grann eller inget alls.

De som tjänade pengarna var de som sålde redskap och förnödenheter som guldgrävarna behövde.

Ur guldekonomin uppstod flera andra livskraftiga marknader, varav en del blev större än värdet av guldet som vaskades fram.

När värdet av försäljningen av program för mobiltelefoner kan utmana värdet av försäljningen för persondatorer, förändras landskapet för företag i alla branscher, inte bara it-branschen.

Det såldes appar för 15 miljarder kronor förra året, enligt en rapport. De företag som lyckas integrera sina produkter och tjänster med drivkrafterna i en så snabbt växande ekonomi kan naturligtvis vinna konkurrensfördelar.

Det är spännande att se att allt fler stora svenska företag integrerar sin webbstrategi med en ny mobilstrategi som sätter mobilappar i fokus.

Mina råd är enkla:

  • Bygg inte en flöjt utan fokusera på det du vill tillhandahålla dina kunder.
  • Investera inte mer än några veckor för den första appen.
  • Börja bygga en visuell prototyp.
  • Prioritera användargränssnitt.
  • Iterera fram slutresultatet i snabba cykler.
  • Lansera appen och fortsätt iterera så att användaren får regelbundna uppdateringar.

De företag som står inför att satsa sig ut från den djupa lågkonjukturen kan få verklig draghjälp av en allt starkare app-ekonomi.

Det gäller bara att hitta rätt flöjt.

Fakta

... skriver våra krönikörer om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Filip Ekstrand, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.