Både amerikanska konkurrensmyndigheter och EU-kommissionen godkände under torsdagen Microsofts och Yahoos planerade samarbete kring onlineannonser och internetsökningar.

Avtalet innebär att Microsoft köper en tioårslicens för att använda Yahoos sökteknik. Microsoft blir samtidigt leverantör av sökningar och sökbaserade annonser till Yahoo.

Samtidigt får Microsoft 12 procent av sökintäkterna från Yahoo och dess partner, mot att företaget betalar upp till 88 procent av Yahoos trafikkostnader.

Microsofts och Yahoo har tillsammans mindre än 10 procent av marknaden för sökordsannonsering, jämfört med 90 procent för Google.

I en granskning av affären uppger EU-kommissionen att alliansen mellan Microsoft och Yahoo förstärker konkurrensen på sökningar och på annonser.

Microsofts vd Steve Ballmer välkomnar beskedet.

– Även om vi bara är i början av processen har vi nått en milstolpe, säger han i ett uttalande.

Affären aviserades i juli, men företaget räknar med att det kommer att ta två år att utveckla samarbetet innan det kan träda i full kraft.