– Förflyttningen av konsumenter till nätet är tydlig. Under december 2009 ökade det samlade antalet transaktioner i Norden med 25 procent jämfört med december 2008, säger Eric Wallin, vd på Dibs som hanterar betaltjänster på nätet.

– Det handlar om ett förändrat konsumentbeteende där e-handeln vinner andelar från traditionell handel.

Totalt utgör e-handeln 4,2 procent av all handel, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI. Men det finns flera områden som går före. När det gäller böcker och musik är nätet på väg att bli den helt dominerande kanalen.

Hemelektronik är också ett område som ofta lyfts fram som extra framgångs-rikt när det gäller näthandel.

– Vi bedömer att ungefär 15 procent av all hemelektronik säljs via nätet, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.

– Med tanke på att näthandeln drog i gång för ungefär tio år sedan är det en otrolig tillväxt och den ökar fortfarande snabbare än den traditionella butikshandeln. På bara några år har aktörer som Netonnet, Webhallen och Tretti vuxit så det knakar.


Redo för uppgång. E-handeln växer snabbare än den traditionella handeln. I botten ligger en pågående förändring av konsumentbeteendet.


Det handlar om stora pengar. Enligt Dibs står hemelektroniken för 20 procent av värdet på e-handeln. Bara olika typer av resebokningar bräcker det.

– Visst märker vi det här, säger Paul Fischbein, vd på Tretti.

Trots lågkonjunkturen ökade Tretti, som säljer vitvaror på nätet, rejält förra året.

– Vi växte med 44 procent på helåret och med 50 procent i fjärde kvartalet, säger han.

Samtidigt pekar han på att samspelet mellan butik och nät är intrikat.

– Det finns de som går igenom produkterna i affären och sedan går hem och köper billigare via nätet. Det märker många handlare och det frustrerar dem. Men det finns också många som gör precis tvärtom – kollar allt på nätet och sedan köper det i affär, säger Jonas Arnberg.

Butikerna påverkar internethandeln och tvärtom alltså.

– När Netonnet öppnat sina lagerförsäljningar har deras e-handel i samma område också ökat, säger han.

Även om e-handeln i hemelektronik har en bra bit kvar innan den nått sin topp är det bara en liten del av e-handelns fulla potential, påpekar Jonas Arnberg.

– Den verkligt stora potentialen för e-handel finns inom de områden där den knappt kommit i gång, som exempelvis inom byggvarubranschen.

Skånska Byggvaror är en pionjär på det området. Mitt under lågkonjunkturens 2009 gjorde företaget sitt bästa år hittills och vice vd Per-Ivan Christiansson är full av tillförsikt inför framtiden.

– Just nu gör det rådande vintervädret att det inte säljs så mycket utevaror. Men jag är övertygad om att e-handeln tar marknadsandelar av den traditionella handeln framöver, säger han.

– Även om det varit några tuffa år för en del är jag säker på att alla e-handlare med rätt erbjudande kan känna sig stärkta när de nu går vidare.

Fakta

77 procent av konsumenterna planerar att handla på internet under det första halvåret i år.

33 procent handlar på nätet någon gång i månaden.

40 handlar på nätet procent någon gång i halvåret.

6 procent handlar aldrig på nätet.

80 procent planerar att köpa kläder via webben.

74 procent tänker köpa skönhetsprodukter via nätet.

69 procent tänker köpa datorer via nätet. Hemelektronik handlas i betydligt högre grad av män än av kvinnor.

Andra populära produkter att köpa på nätet är resor, film, musik och vitvaror.

54 miljarder kronor omsatte e-handeln i Sverige under 2009.