I stället har jag följt flygplan i realtid, genom länken till Flightradar24 jag fick hos BBC.

Der Spiegel körde skärmdumpar och MSNBC använde sajten som källa i tv.

Vilken global FN-organisation med högkvarter i Genève och generalsekreterare med privatjet ligger bakom den då?

Det visar sig vara en mashup, kollektivt skapad av insnöade flygskådare, flightspotters. Nördigt.

Men om jag själv kan skåda fåglar genom kikare kan väl andra följa flygplan via sina egna ADS-B-mottagare, skicka informationen i realtid till en server och låta den plottas ut på Google Maps.

Det kopplas till en databas över flygplan, flightnummer, flygplatser som – givetvis – skapas av samma entusiaster.

Varför syntes inga plan runt Frankfurt? Jo, ingen flygskådare i området hade köpt en 5 000-kronorsmottagare (radar) för att sedan dela med sig. Den plötsliga användartillströmningen verkar elegant lösa det problemet nu.

”Wow, cool. Kommer att bli grymt beroendeframkallande”, skriver en skådare på ett forum.

Varför främst killar snöar in på transporter vet jag inte. Men när jag gjorde lumpen fanns en kille som under tågresorna hurtigt rabblade fakta i stil med:

”Här på parallellspåret ska stå ett frakttåg och invänta möte. Det går bara tisdagar udda veckor mellan Falun och Helsingborg. Men titta där då, vilken överraskning. De har varit tvungna att damma av det gamla XL7-loket, man undrar ju vad som hänt med B4:an?”

Leni Riefenstahl skriver i sin självbiografi hur flygplan var en ny företeelse när hon var flicka. Hon tänkte sig att flygmaskiner skulle ersätta tågen och satt och ritade enorma kartor över Tyskland med härliga nätverk av fraktflyglinjer.

Hennes far brukade säga att han önskade att dottern hade varit pojken och sonen hade varit flickan.

Hon blev det tredje rikets filmare och plåtade hajar med undervattenskamera i Röda havet när hon var så gammal som 85.

Flightradar24.com startade i Sverige och seglar nu upp som internationell storsajt.

Det finns ytterligare en nationell koppling här. En svensk kräver miljardintäkter för kommunikationsprotokollet som används i ADS-B.

Men medan patenttrollet sitter solo i sin källare och vill bli stormrik på idéer av tveksam originalitet bygger Flightradar24 på kollektivets samlade och delade intelligens.

Den kunde vi behöva mer av. Man undrar ju om den där jumbon över Java egentligen flög rätt in i ett fett askmoln rakt över vulkanen.

Det var natt och plötsligt blästrades motorerna till glödpunkten och rök kom in i kabinen. Men ingen verkar veta hur ”aska light” påverkar motorer.

Men kan ett gäng flygspottare fixa en realtidskarta över hela flygtrafiken borde väl flygindustrin och myndigheterna kunna fixa askmätare på flygbolagens existerande flottor så att vi får snabbforskning på distribuerat vis och kan flyga igen?