I Microsofts stora kampanj för att förmå företag att byta från äldre versioner av Office till nya Office 2010 har man tagit hjälp av analysföretaget Forrester. De analyser som Forrester presenterar visar att företagsanställda som lär sig använda funktionerna i Office 2010 kan utföra sitt jobb snabbare och effektivare än förut.

Den enskilt viktigaste komponenten för att öka arbetstakten är möjligheten för arbetsgrupper att samarbeta kring samma dokument. Funktionen kallas co-authoring, vilket kanske kan översättas med samredigering och som i sig kan ge besparingar på mer än 20 miljoner kronor i ett företag där 7 000 anställda har tillgång till Office 2010.

Enligt Forresters tidsstudier kan företag i den storleken spara hela 50 miljoner kronor per år när man väl kommit in i det nya sättet att jobba i Office 2010. De tidsvinster som då kan göras ska enligt Forresters uträkningar motsvara två veckors arbete för varje anställd.

Men förutsättningen är givetvis att man inte bara investerar i kontorspaketet utan även på samarbetsplattformen Sharepoint 2010 som har de funktioner som krävs för att kunna samarbeta kring dokumenten.

Trots att detta kräver rejäla investeringskostnader anser Microsoft att företag ska kunna räkna hem investeringen redan efter ett år.