Om du aldrig råkat ut för liknande situationer när du använder moderna konsumentprodukter kan du ses som ovanlig i jämförelse med folk i allmänhet!

Dagens högteknologiska produkter har ofta en mängd funktioner, men är inte alltid lätta att använda.

Jag köpte en lägenhet för ett år sedan och i köpet ingick en modern snygg mikrovågsugn – men manualen var borta. Varken jag eller min man, båda civilingenjörer, har lyckats lista ut hur ugnen fungerar.

Vi klarar numera av att värma en tallrik mat genom att alltid gå till väga på exakt samma sätt:

1) Vi klickar antingen på knappen med bild på tallrik med mat eller på knappen med bild på en kopp.

2) Vi klickar på start.

Då sätter ugnen igång och alltid fem minuter. Vi vet inte hur man ökar eller minskar tiden.

Vi vet inte hur man ökar eller minskar effekten. Vi måste stå bredvid och vara redo att trycka på stoppknappen när vi tror att maten är tillräckligt varm.

Vi brukar testa mikrovågsugnen på våra gäster. Ingen förstår sig på den.

En person har hittills på första försöket lyckats värma en kopp te enligt vårt tillvägagångssätt beskrivet ovan.

Är det acceptabelt att vardagsprodukter som vi köper inte går att använda utan manual?

Det är viktigt att vi konsumenter får upp ögonen för problemet med icke användbara produkter och att vi vågar börja lämna tillbaka produkter med dålig användbarhet.

Jag ska köpa en ny mikrovågsugn, och den måste vara lätt att använda.

Jag hade hoppats på att få stöd i min jakt efter en lättanvänd mikrovågsugn i Konsumentverkets Köpguiden, men där fanns tyvärr ingen hjälp att få i den här frågan.

Jag får i stället hoppas på en duktig tålmodig säljare som låter mig få prova ugnen i butiken!

Kaisa Solman,
specialist på användbarhet, Usability Partners