Trängselskatten i Stockholm har varit en långdragen och kontroversiell historia, både politiskt och tekniskt. IBM byggde systemet för försöksperioden 2005-2006, till en totalkostnad på drygt 1,7 miljarder kronor.

När Stockholmarna efter en folkomröstning sagt sitt permanentades systemet från den 1 augusti 2007. IBM fick på nytt ansvar för driften, vilket företaget haft fram till nu. I maj lämnades systemet över till Transportstyrelsen.

– De har levererat det de ska och nu har datorerna flyttats från IBM i Danmark till Trafikregistret i Örebro, säger Birger Höök, direktör vid trafikregistret och tidigare chef för trängselskatteprojektet.

Systemet är alltså slutlevererat, men det dröjer innan det är betalt. Fortfarande äts en stor del av trängselavgifterna från bilisterna i Stockholm upp av driftkostnader och överskottet täcker hittills inte de gjorda investeringarna, visar CS genomgång av siffrorna. Först 2011 bär sig systemet på egen hand och överskottet, cirka 400-500 miljoner kronor, kan användas för nya trafiksatsningar.

CS genomgång visar att intäkterna har gått från 339 miljoner kronor det första halvåret 2007 till 771 miljoner kronor 2009. Samtidigt har kostnaderna varit höga, men har minskat. Drift- och utvecklingskostnaderna uppgick till 429 miljoner kronor 2007, 381 miljoner 2008 och 276 miljoner 2009. I år sjunker kostnaderna något, till 270 miljoner kronor, enligt Transportstyrelsen.

Det skulle innebära att när systemet nästa år börjar generera en reell avkastning har de totala kostnaderna uppgått till 3,1 miljarder kronor.

Från politiskt håll har det hävdats att den initiala projektkostnaden på 1,7 miljarder kronor inte ska räknas in i kostnaden för det permanenta systemet, en matematik som skulle innebära att trängselskatten gått på plus sedan 2008. Pengar som kommer in avsätts också redan till nya väginvesteringar.

Men, sett till spenderade skattemedel kontra inbetalda avgifter har systemet obestridligen ännu kostat mer än det dragit in.

Efter överlämnandet fortsätter IBM att ansvara för förvaltning av de delar av systemet som identifierar och prissätter passerande bilar. Systemet i stort har anpassats till Transportstyrelsens infrastruktur och numera hanteras trängelskatten och fordonsskatten i samma system.

För IBM har trängselskattesystemet i Stockholm varit en mycket god intäktskälla och även blivit ett viktigt referensobjekt vid upphandlingar av liknande system i andra delar av världen.