Jag träffade Microsoft-vd:n tillsammans med en handfull andra specialister. Det var ett oförglömligt möte.

Hans energi och inspiration var så påtaglig att atmosfären kändes elektrisk. Livvakterna med svarta solglasögon och öronsnäckor var en surrealistisk inramning.

När jag ser tillbaks på de dryga tio åren som Steve Ballmer varit vd för företaget är min slutsats dock att jag, och många med mig, saknar Bill Gates, eller som det uttrycks med en Twitterförkortning: #imissbillgates.

Låt mig förklara.

Häromveckan passerades Microsoft av Apple i marknadsvärde. För oss som minns Apples kärva ekonomi så är det en enorm händelse.

En snabb genomlysning av utvecklingen av företagens marknadsvärde visar en avgörande faktor: förändringar i den högsta företagsledningen.

Sedan Steve Jobs återtog vd-posten på Apple för drygt tio år sedan har företagets värde ökat snabbt och kraftfullt.

Samma ökning hade Microsoft under Bill Gates ledning. Med Steve Ballmer som vd har Microsofts marknadsvärde stått still.

Här avslutar jag den ekonomiska analysen. Ekonomisk analys är nämligen grunden till varför det gått fel. Ett mjukvaruföretags framgång handlar nämligen inte i det första steget om ekonomi utan om produktfilosofi.

Under sin tid som vd hann Bill Gates skriva två böcker. Han beskrev sin nära relation till produktutvecklingen i företagets alla affärsområden. En gång varje år åkte han iväg på en tankevecka för att samla ihop tankar och planer inför nästa år.

Hans tankar och produktfilosofi blev röda trådar som band samman serverprodukter med klienter, utvecklingsspråk med ramverk och kontorsprodukter med hemmaunderhållning.

Det var de röda trådarna som attraherade mig till företagets plattformar och verktyg. Det fanns syfte, mening och sammanhang.

I förra veckan publicerades en artikel i San Francisco Chronicle om Steve Ballmers interaktion med företagets produktgrupper. Artikelns underrubrik är fritt översatt ”Han är inte en produktkille”, och beskriver hur Ballmer fokuserar sitt första steg i sin analys på ekonomi snarare än produktfilosofi.

Samma bild växer fram i intervjun med Steve Ballmer på konferensen All Things Digital. I jämförelse med intervjun med Steve Jobs framstår Steve Ballmer mer som analytiker än produktstrateg. Steve Jobs bländar med eftertanke och produktfilosofi.

Jag inser att Bill Gates filantropiska arbete är långt mycket viktigare än alla mjukvaruföretag i världen, men eftersom marknaden behöver vassare Applekonkurrens utbrister jag ändå: #imissbillgates.

Fakta

…om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Filip Ekstrand, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.