Den 30 juni stängs sajten ner. Företaget uppmanar därför användarna att själva spara ner all information de vill behålla på sina egna hårddiskar. Efter nedstängningen kommer inget innehåll att kunna återskapas, meddelas på Skunks startsida.

– Varumärket är starkare än användningen. På slutet var det bara några tappra kvar. Vi har försökt hitta olika alternativ för att behålla den, men eftersom användningen sjunkit till några tusen så har det inte funnits någon möjlighet att byta plattform och inleda utvecklingsprojekt, säger Patrik Johansson, vd på Spray.

Skunk var tillsammans med Lunarstorm och Playahead en av de mer namnkunniga svenska communitysajterna. Sajten köptes år 2000 upp av Spray. Då var användningen på topp, men sedan luften gått ur marknaden i början av 00-talet har det varit svårt att få ekonomi i verksamheten.

– Historien visar att communities populeras av yngre människor. De rör på sig snabbt och hittar nya saker, så det är en osäker affärsmodell, säger Patrik Johansson.

Några år senare skulle investerare betala hundratals miljoner för svenska nätverkssajter. Sedan dess har inte minst Facebook tagit över rollen som den helt dominerande communityn i Sverige vilket har fått de övriga sajternas användarantal att rasa.

Tidigare i år stängde Playahead, som MTG köpte för 102 miljoner kronor, ner sin verksamhet. Nyligen meddelade Lunarstorm att det som en gång i tiden var den starkaste tonårscommunityn läggs ner till sommaren.

Spray meddelar nu att Skunk ska leva vidare i form av en grupp på Facebook. I skrivande stund har den dock inte mer än 25 medlemmar.