Mobila internetanvändare vänder webben ryggen. Punkt. Vi använder hellre vassa appar än traditionella webbplatser i telefonens webbläsare för att nå information och funktionalitet på nätet. Mobila webbplatser i all ära, men med få undantag använder ingen dem.

Vi har appar för e-post, Facebook, Twitter, rss-flöden, hotellbokning, musiklyssnande, nyhetsläsande och så vidare.

Stora svenska företag som tillhandahåller appar ser en markant ökning av trafik och affärer från mobila användare, trots att de också har webbplatser som är anpassade för mobila webbläsare.

Appen är snabbare att komma i gång med som användare, enklare att använda och ofta betydligt bättre utformad än en mobil webbplats. Appen är dessutom bättre på att använda telefonens inbyggda funktioner som kamera och gps. Användare är mer villiga att betala som appanvändare än som webbsurfare. Det tilltalar många företag. Appen gör alla till vinnare.

Världen kokar av appar. Jag är nyss hemkommen från appcentret i Bombay, Indien, som bubblar av projekt från världens alla hörn. I morgon träffar jag hundratals affärsutvecklare från olika branscher, i Holland, för att utforska nya innovativa tjänster som möjliggörs av appar.

Vad kan du göra för ditt företag? Se till att formulera en enkel appstrategi och lägg den i linje med företagets övriga marknads- och affärsutvecklingsstrategier.

Genomlys vilka delar av ditt erbjudande som attraktivt kan utformas för appanvändare. Du kan välja befintlig information eller funktionalitet, men gör den appsmartare genom att använda mobilspecifik karaktäristik, till exempel kamera, gps eller integration med sociala nätverk.

... och visst, webben är revanschlysten. Html 5 är i antågande och det är inte otänkbart att vi får se en återgång till webbaserad funktionalitet även i mobiltelefonerna. Men den tiden är inte i dag, inte i morgon och inte om ett år.

Vill du göra mobila affärer i dag, då har du bara ett alternativ: appen.

Fakta

... skriver våra krönikörer om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Filip Ekstrand, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.