Hittills har Markus Persson fått in nära 50 miljoner kronor från försäljningen av sitt indiespel Minecraft.

– Det är helt galet egentligen. I början försökte jag föreställa mig hur mycket pengar det faktiskt är, men det där har jag släppt nu, det känns bara absurt, säger Markus Persson – eller Notch som han kallar sig i spelvärlden – när han dyker upp på CS redaktion, mörkklädd och med en stilig hatt neddragen över hjässan.

Spelet har fått ett helt exempellöst genomslag i framför allt USA, men även på många håll i Europa och i Australien.

Vem som helst kan följa onlineförsäljningen av spelet i realtid på Markus Perssons Minecraftsajt. CS går in och kollar strax före mötet och sedan en gång till när Notch lämnat lokalerna. Medan intervjun pågår köper nästan 1 000 personer Minecraft och ytterligare närmare 100 000 kronor rullar in i Markus Perssons lilla firma.

Nu har verkar försäljningen ha stabiliserats på runt 6 000–8 000 spel om dagen. Markus Persson säljer Minecraft-spel för mellan 500 000 och 800 000 kronor per dygn.

– Det blev något slags superrekord efter att servern kraschade för några veckor sedan. Det toppade på 23 000 sålda spel på en dag. Men då hade folk inte kunnat köpa spelet på flera dagar.

Det senaste månaderna har verkligen varit en crazy tid för Notch. Han har oväntat blivit mångmiljonär, kanske ekonomisk oberoende för resten av livet. Han har fått en blytung bekräftelse på att den egna filosofin kring spelutveckling befinner sig på exakt rätt spår.

kreddiga speljättar som Valve – företaget bakom spelsuccén Half-Life – har flugit över honom till USA och bjudit på jättestora 50-dollarsbiffar i ett försök att rekrytera honom.

– Men jag sa att jag är förlovad och har ett liv på gång i Sverige. Jag tror de förstod att det inte var aktuellt. Jag känner inget behov av att sticka härifrån, säger Markus Persson.

Han har även varit med på ett stort spontanmöte med amerikanska Minecraftspelare i en park i USA.

– Några hade till och med klätt ut sig. Det var väldigt trevligt att träffa så många människor som spelar ens spel. Det var första gången jag påtagligt insåg att jag kanske hade fans, säger Markus Persson.

Allt började som ett litet fritidsprojekt förra året. Under sommaren satt Markus i lägenheten i Kärrtorp och kodar det som ska bli Minecraft. Utanför fönstret i arbetsrummet tittade Nackamasterna upp ur grönskan som två jättelika insektsantenner. Utsikten inspirerade Notch och arbetet avancerade snabbt framåt.

– Jag behövde få in pengar. Då såg jag att andra indiespelutvecklare börjat sälja sina spel för ett lägre pris medan de fortfarande utvecklade.

Markus satsade på samma betalmodell för sitt spel. Han satte ett – som han då tyckte – mycket högt mål. Om han lyckades sälja 20 spel per dag, skulle det med råge ge tillräckligt med pengar för att försörja sig på Minecraft.

– I början gick det inte direkt toppenbra. Spelet sålde bara strax under tio kopior per dag.

Vid juletid började försäljningen – enligt den måttstock Markus då fortfarande använde – tokrusa och passerade snabbt 200 spel per dag.

– Nu handlade det plötsligt om tio gånger mer pengar än vad som är en bra lön. Då började jag inse att jag verkligen borde jobba med Minecraft på heltid.

Försäljningsboomen bara fortsatte och i somras såldes 8 000 program om dagen.

Visserligen har Markus Persson fått viss draghjälp av att ett antal stora amerikanska spelsajter skrivit om Minecraft.

I övrigt har spelet sålts helt utan reklam elller konventionell marknadsföring.

Själv menar Markus Persson att försäljningkurvan varit starkt kopplad till storleken på hans egna utvecklarinsatser. Ju fler nya utmaningar och funktioner som Markus vävt in i spelet, desto mer har försäljningen ökat.

– Sedan har jag försökt hålla kontakt med spelarna genom att prata med dem på Twitter och irc. Och jag har en utvecklarblogg där jag skrivit om varför jag lagt in vissa saker i spelet och var jag står när det gäller spelutveckling. Jag tror det har gjort att folk vågat köpa spelet fast det inte är färdigt, säger han.



Klipp. På Youtube finns mängder med filmer om Minecraft från fansen. Spelet känns bekant för dem som höll på med dataspel när persondatorn var ny.

Varför gillar så många det här spelet, tror du?

– Om jag visste exakt varför, så skulle jag kanske vara ännu rikare. Men jag tror att spelet blev hyfsat unikt. Det är väldigt svårt att beskriva vad det är för spel eller vilken genre det tillhör, säger han.

Blev spelet som du först tänkte dig?

– Ja, själva grundkonceptet, att man hugger ner träd och går vilse i grottor, det har blivit väldigt likt vad jag tänkte från början, säger Markus Persson.

Vad är en indieutvecklare egentligen?

– Strikt enligt ordboken att man inte har någon spelpublisher som man är bunden till. Sedan ser många ytterligare betydelser som att man ska vara mer konstnärlig, att det ska finnas lite mer själ i spelen. Jag identifierar mig väldigt mycket med ordet. Jag tycker att man ska göra spel för spelets skull och inte bara för att det är mainstream och säljer bra.

Så är Minecraft vad du skulle kalla ett indiespel?

– Ja, jo, men det kanske är lite för framgångsrikt. Det finns lite antikommersiella vibbar i indieprogrammering, men jag har inte gjort kommersiella saker med flit. Så det känns som att jag fortfarande är indie.

Bland indiespelutvecklare anses det ibland nästan lite fult att tjäna pengar, berättar Markus Persson. Många vill inte ens ta något betalt, men de vill ändå leva på att göra spel. Andra är väldigt hemliga med hur mycket de säljer.

det viktiga med den indievåg som nu börjat svepa in över spelbranschen är att den är en reaktion på de storskaliga spelproduktioner som dominerar marknaden, anser Markus Persson.

– Det finns en rörelse i dag mot att det är mindre team som gör spel. I stället för att gå Hollywoodvägen med jätteproduktioner där 300 anställda gör ett spel som måste sälja två miljoner exemplar, så kan man ha små utvecklarteam som lägger in lite mer själ i spelen. Jag tror att det är väldigt många som saknat det, speciellt från tidiga Amiga och pc-spel då det var väldigt mycket personlighet i spelen. Minecraft passar ganska bra in här, säger Markus Persson.

Nu är hans liv på väg in i en ny fas. Han håller som bäst på att starta ett indiespelföretag med flera anställda. Tanken är att han själv ska ägna sig enbart åt att vidareutveckla Minecraft. En kompis ska jobba med en helt annan ännu hemlig spelidé.

– Det är vi två som är anställda, plus en programmerare och en grafiker. Dessutom har vi en vd och affärsutvecklare på gång. Vd:n får sköta businessdelen och komma med visioner och kunskap om hur man kan göra smarta dealar med företag, berättar Markus Persson.

Just nu pågår rekryteringen för fullt.

– Vi har fått in väldigt många ansökningar, 400-500 mejl. Det är ganska många amerikaner som söker, men vi vill att alla sitter i Sverige och utvecklar.

Fakta

Namn: Markus ”Notch” Persson.

Ålder:
31 år.

Familj:
Fästmö.

Bor:
Kärrtorp.

Gör:
Indiespelutvecklare.

Fritidsintressen:
Spel, film och vänner.

Gör mig glad:
Bra musik.

Gör mig arg:
Rasistiska vågmästarpartier.

Oanad talang:
Vet inte... kan simma 100 meter?

Senast lästa bok:
Håller på med Neverwhere av Neil Gaiman.

... vad han gjort med alla miljoner han tjänat:

”Jag har köpt en touchskärm. Jag och min fästmö äter lite oftare på restauranger. Annars har inte min konsumtion ökat alls.”

... att köpa italienska marmorskivor till köket eller nya dyra bilar:

”Du, jag har inget körkort. Jag har inte så stora behov när det gäller såna grejer. Vi får se, jag kanske blir helt galen om ett halvår.”

... om vad man ska göra om man tjänar otroliga summor:

”Köpa lägenhet kanske jag kan tänka mig. Jag startar ju företag och kan anställa folk. Jag tycker det är viktigt att kunna skapa en vardag där man kan jobba tillsammans med kreativa människor.”

... varför han föredrar Java:

”Jag har programmerat i en massa olika språk, men Java är det jag känner mig mest produktiv i. Det finns ingen kompileringstid. Man kan se resultatet direkt och kan väldigt snabbt prototypa saker. Jag blev lite orolig är Oracle köpte Sun. Jag vet inte hur intresserade de är av att ha kvar Java för konsumenter.”

... sin syn på piratkopiering:

”Det är en fajt som aldrig går att vinna. Jag föredrar att se folk som piratkopierar som potentiella kunder i stället. Jag lägger till extraegenskaper i Minecraft, exempelvis en server där man kan spara banor online. Så vill man dela med sig av banor måste man köpa spelet för att kunna logga in på servern. Att se spelet som en service snarare än som en produkt är en intressant väg att gå. Då slipper man utmåla massor av spelare som brottslingar.”