Minns du när alla skulle ha en hemsida men få visste varför?

Företagets hemsida var i bästa fall en digital broschyr, ofta osammanhängade blinkande grafik och rullande text i grälla färger.

Många av de första apparna är på samma sätt resultatet av projekt drivet av påståendet: ”Vi måste ha en app!”, trots att alla inte vet varför.

Digitala broschyer i app-format hamras fram, precis på samma sätt som den forna hemsidan.

Allt fler användare upptäckte webben. Hemsidan blev strategisk webbplats för både information och transaktion. Företagets marknadsavdelningar tog över ansvaret.

Appar som förmedlar varumärke och produktinformation blir allt vanligare. Företag med starka varumärken går först, ofta med kreativa grepp.

Tidningsannonser som blir interaktiva med en app, eller produktkataloger med realtidsuppdaterade lagersaldon.

Webbplatsen kopplades ihop med kunddatabaser och ordersystem. E-handeln föddes.

I dag köps varor över nätet i alla branscher. Utvecklingen av webbplatsen koordineras mellan marknadsavdelning, säljavdelning och affärsutvecklare i ledningsgruppen.

Nya appar för handel lanseras i allt högre takt. Dustin berättade nyligen att de räknar med att sälja prylar för tio miljoner kronor genom sin app första året.

Tjänster och produkter marknadsförs med budskapet att de också går att nå genom en app.

Webbens samverkansfunktioner, till exempel bloggar och wikier, har sytt in webben i processer som nu kan överbrygga geografi och avdelningsgränser.

Appen accelererar och förenklar användandet av funktionerna – och gör dem tillgängliga varsomhelst ifrån.

På samma sätt som webben når appen allt djupare in i företagets affärsutveckling och därigenom också in i teknisk infrastruktur.

Det som började som en digital broschyr blev en rad nya kontaktytor till marknaden, nya säljkanaler och samverkansmöjligheter.

Så om du vill veta var app-fenomenet är om tre år, se dig omkring på nätet i dag ... och börja dra fördelar av insikten redan nu!

Fakta

... skriver våra krönikörer om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.