Dagens spamproblem belyses i artikeln ”Spamflod från Europa”, CS 25/1 -11. Efter att ha identifierat de ständigt växande problemen bör vi nu titta på hur vi kan stoppa dem.

Det enklaste sättet att stoppa skräppost från ett nätverk är att nätverket i fråga blockerar port 25 för utgående trafik. Det leder till att i stort sätt all spam stoppas.

Beslutet är dock inte självklart för dem som administrerar nätverken eftersom många användare ofta efterfrågar just en öppen port 25 för att själva kunna husera mejlservrar och webbservrar med ofta helt legitima mejlutskick från sina datorer.

Det här gäller allt ifrån hemdatorer till företagsnätverk där företagets mejlserver står. Att helt blockera port 25 utan att erbjuda rimliga alternativ är därför ett indirekt sätt att tacka nej till avancerade användare och företagsanvändare.

De nätverk som öppnar port 25 endast på begäran av användare löser inga problem. De skapar i stället bara mer administration för sig själva utan att veta om huruvida de faktiskt slutar skicka spam från sitt nätverk.

Lösningen heter utgående filtrering. Där stänger man ned port 25 på nätverket och ger de användare som behöver skicka ut mejl från nätverket login till en mejlserver som filtrerar utgående mejl från spam och virus.

Inte nog med att all kommunikation dit sker krypterat, administratören får även ett bra verktyg för att kunna säkra nätverket samtidigt som han eller hon hjälper användarna att utföra sin hobby eller sitt jobb. Allt sker under kontrollerade former. Administratören får god överblick över mängden mejl som lämnar nätverket från respektive användare.

Det blir en konstruktiv lösning för ett säkert nätverk där man kan välkomna avancerade användare och företagsanvändare. De vet att de kan fortsätta utan att behöva riskera att bli svartlistade för att andra användare på nätverket olyckligtvis blivit delar av spambotnät.


Daniel Axsäter ceo, Cronlab Limited