Hela husfasaden var klädd i en Iphoneapp. Reklamskylten i Köpenhamn var säkert 15 meter hög och lika bred. Jag knäppte en bild och la den till min bildsamling av appar på stan.

Det var Danske Bank som gjorde reklam för sin nya app. På bilden kan man se hur användaren tar en bild av fakturan, appen tolkar kontonummer, ocr-nummer och belopp. Sen är det bara att trycka på betala-knappen. Sedan dess har jag sett Danske Banks appreklam både i Stockholm och Lund och jag har tänkt några gånger: ”Borde inte jag, om någon, välja den bank som har bäst app?” Reklamen verkar fungera.

Häromdagen såg jag hur kosmetikkedjan Kicks använde hela sitt skyltfönster för sin senaste app. Med appen kan jag ta del av erbjudanden, följa deras blogg, hitta butikerna och logga in på mitt klubbkonto.

På min senaste flygtur gjorde Barium reklam för sin nya app för affärsprocesser, på flygstolen framför mig. I appen kan användaren hantera sina aktiviteter och processer i en mobil ”affärsnavigator”. Mälarenergi visar upp sin nya app på första sidan på sin webbplats. Appanvändaren kan logga in på sitt konto och se sin förbrukning av till exempel el, fjärrvärme, och vatten.

Jag saknar däremot appreklam från möbelföretaget Mio. Deras app förtjänar uppmärksamhet. Med appen kan jag bläddra i katalogen, välja en möbel och se rummet i min nya lägenhet genom kameran – med möbeln i bilden.

Ännu ett tag kan företag använda appen i reklamsyfte, alltså att man använder själva appens existens som en poäng om att man är framåt. Jag gissar att redan 2012 tas appen för given och det blir då lika onödigt att göra en poäng av att man har en app som av att man har en webbplats. Vem använder webbplatsens existens som en poäng om att man är framåt?

Varje vecka möter jag företag som är i olika stadier av appmognad. Sedan förra hösten råder inget tvivel längre. Produkter och tjänster ska tillhandahållas genom appar, och apparna används sedan för att stärka företagets varumärke.

När kan jag lägga till ditt företags app till bildsamlingen?

Fakta

…om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Joakim de Leeuw, Gunilla Etsare, Karin Friberg och Andreas Sjöström.