Egypten nästa. Upproret i Tunisien pågick fortfarande när detta diagram gjordes. Det indikerar att Egypten ligger näst i tur, och att Nordafrikas diktatorer gärna reser till Schweiz.
Egypten nästa. Upproret i Tunisien pågick fortfarande när detta diagram gjordes. Det indikerar att Egypten ligger näst i tur, och att Nordafrikas diktatorer gärna reser till Schweiz.
Att framtiden finns på internet är inte bara en klyscha. Det kan också tolkas bokstavligen.

Två svenska företagare har startat företaget Recorded Future, som söker efter framtidens händelser på internet. Google har satsat ett hemligt antal miljoner i företaget.

Det kan låta vansinnigt. Men en hel del av texterna på internet handlar inte om sådant som har hänt, utan om sådant som ska hända. Kommande val, årsmöten, kvartalsbokslut, produktlanseringar, premiärer, att en framstående politiker ska åka till Indien.

Konsten är att plocka fram den informationen, och när man plockat fram den, att presentera den.

– 96 procent av innehållet i en tidning handlar om dåtid, säger Christopher Ahlberg, som grundat Recorded Future tillsammans med Staffan Truvé.

– Men en hel del handlar om framtiden. Så vi resonerade: vad händer om man skulle organisera detta på ett käckt sätt.

Att det inte är enkelt vet alla som har försökt hitta aktuell information med en sökmotor. Du kan ange att du bara vill ha sidor från den senaste månaden och ändå får du upp en sida som skrevs 1998. Sökmotorn märker bara att ett stavfel har rättats nyligen, eller någon annan obetydlig ändring, och då räknas texten som färsk.

Staffan Truvé och Christopher Ahlberg.Hur lyckas man bena ut det?

– Det finns hundratals, tusentals varianter och så finns det många språk, säger Christopher Ahlberg.

Enklast är förstås information i kalendarier – om årtalet är utsatt.

Exakt hur Recorded Future fungerar vill Christopher Ahlberg inte gå in på, men han nämner ett par saker.

Recorded Future beräknar ett ”momentum” (rörelsemängd) för olika händelser.
 – Det motsvarar ungefär Googles Pagerank.


Pagerank är Googles system för att rangordna sökträffar. Recorded Future har också inbyggda så kallade ontologier – programmet vet att Apple visserligen
kan vara en frukt, men att det också kan
vara ett företag som tillverkar datorer och mobiltelefoner.

I stället för sökmotorernas alfabetiska index har Recorded Future ett tidsindex.

– Det är upplagt efter principen vad–vem–var–när, säger Christopher Ahlberg.

Han demonstrerar genom att snabbt plocka fram en lista över Kinas president Hu Jintaos resor.

Jag kan förstås inte avgöra ifall alla Hu Jintaos resor finns med, men Recorded Future tar i varje fall inte fram något annat än Hu Jintaos resor. Allt ovidkommande är bortrensat.

Jämför det med att skriva ”Hu Jintao travels” i sökfältet på en sökmotor och leta efter resorna bland allt annat som kommer upp.

Recorded Future är inte bara smarta sökningar, det är minst lika mycket ett tydligt användargränssnitt.

Christopher Ahlberg, som sedan länge är bosatt i Boston, studerade användargränssnitt hos gurun Ben Shneiderman i Maryland på 1990-talet. Sedan startade han företaget Spotfire, som erbjöd ett lätthanterligt sätt att visa upp stora datamängder som grafik. Christopher Ahlberg sålde 2007 Spotfire till amerikanska Tibco.

Staffan Truvé är mest känd som chef för flera svenska it-forskningsinstitut som Sics och Interactive Institute. Men han är inte bara administratör, han är också företagare och investerare med en bakgrund i den legendariske Gunnar Carlstedts projekt. Han hjälpte bland annat Christopher Ahlberg att komma i gång med Spotfire.

– Vi har ju båda hållit på med analys, berättar Christopher Ahlberg när jag frågar hur de kom på idén bakom Recorded Future.

– Vi gillar att titta på stora datamängder, och den intressantaste datamängden är internet.

– Det slog oss att det internet innehåller indikationer om framtiden. Vi ville organisera allt som finns om framtiden.

Arbetet började för två år sedan, och satte i gång på allvar för ett och ett halvt år sedan.

För tio år sedan hade Ahlberg och Truvé behövt en gigantisk serverpark för att komma i gång. Så icke nu.

– Vi kör allt på Amazon, berättar Christopher Ahlberg.

Hela företaget har 15 anställda i Göteborg, Boston och Washington DC samt ”en ny kille i New York”.

Att Recorded Future bara ägnar sig åt framtiden stämmer inte riktigt, tidslinjerna går både framåt och bakåt i tiden.

Mönster går att urskilja, berättar Christopher Ahlberg.

– Ta aktiemarknaden. Även om en händelse är känd på förhand så kan vi se att den alltid påverkar aktiemarknaden när den faktiskt händer.

– Nyheter är nog för aktiepriserna, säger Christopher Ahlberg och citerar talesättet ”köp på ryktet, sälj på nyheten”.

– Aktiepriset stiger före händelsen. Efter händelsen går det ner.