Linkedin passerade nyligen 100 miljoner användare. Nätverket är framför allt inriktat mot yrkeskontakter och rekrytering.

– Vi ökar med närmare en miljon nya medlemmar varje vecka, vilket är mer än en medlem i sekunden, säger Jeff Weiner, som är vd för Linkedin i ett uttalande till IDG News.

Företaget ökar också den globala närvaron, med sammanlagt över 200 länder och arbetsmarknader världen över representerade.

– Du kan idag skapa kontakt lika enkelt med en person i Sao Paulo eller Singapore som du kan med kollegor i San Francisco, London eller New York, säger Jeff Weiner.

Gränsen 100 miljoner nås inte långt efter att Linkedin nyligen ansökte till amerikanska finansinspektionen om en börsintroduktion. Exakt när den kommer att ske eller hur är ännu inte bestämt.

Trots att företaget ligger efter de riktigt stora personliga sociala nätverken som Facebook and Twitter har Linkedin en helt egen nisch med sin yrkesinriktning och är det första sociala nätverket som försöker sig på en börsintroduktion.

Enligt företaget har 100 procent av Fortune 500-företagen chefer som är anslutna till Linkedin, där Ebay, Amazon.com och Cisco är bland de mest välrepresenterade företagen.

Linkedin säger sig bland annat stoltsera med att ha 997 000 lärare, 1 030 chokladexperter och 74 experter på att härma rocksjärnan Elvis Presley.

Fakta

I dagsläget är fler än hälften av de anslutna, 56 procent, från USA. Men ökningstakten är snabbare i andra delar av världen, däribland Brasilien med en årlig tillväxt i antalet användare på 428 procent, medan Mexiko har en ökningstakt på 178 procent och Indien växer med 76 procent på årsbasis.