”Ska vi göra en app eller en mobil webb?” Den frågan är utan tvekan den vanligaste när jag sammanfattar kundbesök i 15 länder. Vill du inte läsa hela krönikan, så får du svaret direkt. Både och.

Att din webb ser bra ut när användaren surfar dit på sin telefon är ett minimum. Det kan ju hända att någon länkar till sajten i ett mejl, Facebookinlägg eller en tweet. Om användaren följer länken på telefonen, kommer det uppskattas att sajten inte ser bedrövlig ut i mobilens webbläsare. Din mobila webb är dessutom nyckeln till en plattformsbredd. Du måste inte välja mellan Iphone, Android eller Windows Phone 7. Alla kan nå din information.

Men när den som använder en apptelefon står i begrepp att interagera med ditt företag och kan välja mellan mobilwebb eller app, så väljer personen appen. 15 miljarder appnedladdningar på kort tid talar sitt tydliga språk. En genomsnittlig appanvändare har laddat ner över 100 appar och köper en app i månaden.

Här den enkla sanningen: appen är betydligt lättare att utforma för en god användarupplevelse. Visst kan vi trolla med html5, css 3 och Javascript men plattformsspecifik utveckling går snabbare och är enklare att anpassa att utnyttja telefonens fulla kapacitet.

Leverantörer av så kallade cross platform-ramverk växer på träd nu för tiden. Det är ingen slump att deras vaggvisa låter: ”Innehåll är kung! Lägg inte så stor vikt vid hur det ser ut!” Faktum är att en Iphoneanvändare inte vill att appen ska se ut som en Androidapp – och tvärtom. Du behöver anpassa dina appar för varje plattform. Därför är det tveksamt om det finns plats för fler än två plattformar på marknaden.

Några anser, med filosofiska undertoner, att appen är ett steg tillbaka i utvecklingen. Det är fel. Mobila webbplatser har funnits i många år, men ingenting hände förrän marknadsplatserna med appar öppnade.

Apptrenden går dessutom bortom telefoner och plattor. Trenden når snart även skrivborden med full kraft. Det är ingen slump att Microsofts marknadsplats heter ”Windows Marketplace for Mobile”. Notera förnamnet. Det finns en ekonomi i appfenomenet som den mobila webben aldrig varit i närheten av: möjliggörandet av global volymförsäljning av innehåll och funktionalitet till mikropriset sju kronor.

Om vi ska ta någon notis om vad användarna gör i dag, så är förutsägelsen att den mobila webben kommer samexistera med appen under lång tid enkel att göra. Därför behöver du göra både och.