För några år sedan satt jag och självreflekterade lite om varför min mage i princip dag ett i nya projekt visste om projektet skulle bli lyckat eller mediokert.

Jag var samma person i projekt efter projekt (förhoppningsvis lite lite smartare möjligen) så det borde ju inte bero på det.

Verktygen var mer eller mindre desamma så inte heller där trodde jag svaret fanns.

Det jag kom fram till var att resultatet berodde i mycket stor utsträckning på hur beställaren var.

De projekt där beställaren var riktigt jobbig, stark och på – de blev fantastiska. De projekt där beställaren tvärtemot inte hade tid, var ointresserad och allmänt oengagerad (eller typiskt saknades och ansvaret därmed delades upp på många) nådde sällan förbi mediokra resultat.

På senare år har Scrum gått och blivit lite av en defactostandard för utvecklingsprojekt. En del av beställarrollen etiketteras ofta med product owner eller produktägare.

Enligt svenska Wikipedia betyder rollen produktägare: Tar emot, hanterar och prioriterar önskemål om tillägg och ändringar för en produkt.

Jag vet inte vad du tycker, men för mig låter det lite lamt, administrativt och uddlöst. Är det vad som behövs? Är det det vi behöver från beställaren eller dess representant?

Det är förstås uppgifter som behöver skötas, men räcker det om vi vill leverera toppresultat? Det är ganska långt från bilden av den drivna, kompetenta och fokuserade beställaren som brinner och som vet vad den vill åstadkomma och som äger visionen för produkten och kanaliserar övriga ”stakeholders” behov och som...

Puh, jag stannar där. Det är sådana beställare vill vi ha!

Dessvärre växer inte sådana beställare på träd. Jag tror snarare att riktigt bra beställare är en stor bristvara. (Precis som riktigt bra fotbollsspelare till exempel.)

Massutbildning lär inte lösa det problemet heller, lika lite som vi snabbt kan ordna många Zlatan bara genom att sätta upp några kurser i hur man gör tunnlar och utför den perfekta klacksparken.

För att göra saken än värre brukar det i riktigt bra och väl fungerande team som har en kodbas som är under kontroll visa sig att flaskhalsen flyttas.

Beställaren löper stor risk att bli flaskhalsen. Kanske inte om den bara ”tar emot, hanterar och prioriterar önskemålen om tillägg och ändringar för en produkt”, men om det är en riktigt bra beställare, en sådan som vi vill ha.

Men om ni har en beställare till ert projekt som är super, håll fast i den personen – hårt – och leverera superprodukter!

Det är som vanligt inte etiketten som är viktig. Det är vad personen ifråga gör som är det viktiga!