Kundvårdsjätten Salesforce stärker greppet om affärssystem genom två nya partnerskap, med programföretagen Infor och Workday. Salesforce blir samtidigt delägare i Infor, som är världens tredje största affärssystemleverantör, efter SAP och Oracle.

Nyheten släpptes under torsdagen på Dreamforce-mässan i San Francisco. Partnerskapen innebär att Salesforce och Infor förenar mjukvara och verktyg för exempelvis utveckling och integration. Konkret samarbetet ska resultera i tre planerade applikationer under de kommande åren (se faktaruta).
– Alla de tre mjukvarorna ska fungera ihop med Infors integrationsprogram Ion och utgöra en mellanhand mellan Salesforce och affärssystemen, säger Dean Hager, som är marknadsstrateg på Infor, till IDG News.

Allianserna visar att Salesforce ser en stor marknad i så kallad korsförsäljning, där två leverantörer säljer varandras produkter och paketerar dem ihop.  Konkret ska alliansen leda till att kundvård, sociala samarbetsverktyg och utvecklingsverktyg från Salesforce förenas med Infors affärssystem.

Som grund för samarbetet ligger även ett av utkasten från Salesforce till ett färdigt affärssystem, Financialforce.com, där företaget idag sedan tidigare är partner med programföretaget Unit 4 Agresso, kring bland annat redovisning som hyrtjänst.

Samarbetet innebär att även Infor blir återförsäljare av kundvårdstjänster från Salesforce.com.
– Men det påverkar inte Infors egna kundvårdsprogram, som köps som licens- och som inte finns i molnet, uppger Dean Hager.

Salesforce ska även kombinera sin kundvård med Workdays hyrbaserade affärssystem. Först ut är en integrationsmodul som gör det möjligt att hämta data från Workday till kundvårdssystem från Salesforce.

Salesforce vill inte berätta exakt hur mycket pengar som har investerats i Infor, eller hur stor ägarandel det motsvarar. Nyligen investerade Salesforce pengar i Kenandy, ett företag som levererar affärssystem i molnet. De nya partnerapplikationerna erbjuds i form av abonnemang med betalning per användare. Några priser har inte offentliggjorts.

I samma veva breddar sig Salesforce även inom beslutsstöd, genom att starta ett samarbete med svenska Qliktech. Samarbetet går ut på att integrera Salesforce Chatter med beslutsstödsverktyget Qlikview. Därmed ska det bli möjligt för användare att via chattfunktionen i Salesforce dela data och information, men även att dokumentera beslutsprocesserna i företaget bättre.