Facebook väntar med sin börsintroduktion till slutet av 2012, uppger källor nära företaget till Financial Times. Grundaren och vd:n Mark Zuckerberg vill vänta minst till september nästa år för att de anställda ska fokusera på produktutveckling och inte på att casha in.

Noteringen av Facebook skulle enligt surret i branschen ske i april 2012, och vissa branschkännare har gjort gällande att den skulle kunna ske redan i slutet av detta år. Så blir det alltså inte, om Financial Times källor har rätt.

Facebook är inte ensamma om sin tvekan. Nyligen stod det klart att både gruppköpsföretaget Groupon och spelföretaget Zynga lagt sina långt gångna noteringsplaner på is. På grund av den skakiga världsekonomin har båda företagen ställt in stora marknadsföringsturnéer som var tänkta att dra nytta av hajpen runt Silicon Valley och locka institutionella investerare att satsa pengar.

Peter Thiel, en av Facebooks investerare, säger till Financial Times att det generellt sett är önskvärt att teknikbolag väntar så länge som möjligt med en introduktion. Som exempel tar han Google, som väntade nästan sex år innan företaget noterades, tills man definitivt vunnit striden på sökmarknaden.

De uteblivna börsintroduktionerna kyler i viss mån av det som kallats den nya it-bubblan, där framför allt Facebooks notering setts som kulmen. Samtidigt fortsätter pengarna att flöda in på lägre nivåer, bland uppstartsföretagen. På en konferens i San Francisco i veckan konstaterade riskkapitalisten Doug Leone på tunga Sequoia Capital att det finns alltför mycket pengar som jagar uppstartsföretag, skriver PE Hub. Snarare är det tillgången till nya företag att investera dem i som det är brist på, menar Doug Leone.

Dragkampen om heta utvecklare och talanger kan också vara en delförklaring till att Facebook vill vänta med sin notering, enligt Financial Times.


Fakta

Notering eller ej, Facebooks värdering fortsätter att gå upp. De senaste privata affärerna med aktier i företaget värderar Facebook till motsvarande 450 miljarder kronor.