A och O i varje utvecklingsprojekt är alltid resultatet. Ibland är det lätt att glömma bort det.

Tänk bara om projekten sköttes som de svenska tågen.

Jag bor i Blekinge och där är ganska många vana vid att resa en hel del i vardagen. Oftast är det bil och flyg för min del, men sedan semestern så har det som omväxling också varit mycket tåg.

Tåg har definitivt sina fördelar. Det är rymligt och det går rätt bra att jobba (om man bortser från internet och telefon som inte fungerar särskilt bra).

Det har varit mycket sämre leveranssäkerhet än jag hade förväntat mig, trots att det varit sensommar och inte vinter. En majoritet av mina tågresor har slutat försenade.

Min förväntning var naturligtvis att det skulle vara en undantagsgrej.

Flyget å andra sidan verkar på senare år ha blivit allt säkrare i att följa tidtabellen. Visst, det är sämre arbetsmiljömässigt, men typiskt är restiden kortare. Och kanske viktigast av allt, tidtabellen hålls för det mesta.

Tittar man närmare på anledningar till att tåget har så svårt att hålla tiden är det ingen brist på orsaker. Det är trångt på enkelspåret och väldigt mycket krånglande utrustning. När ett problem uppkommer fortplantar det sig snabbt i rälssystemet.

Som kund förväntar man sig naturligtvis att problem löses och arbetas bort i ungefär den takt de uppkommer, inte att de permanentas.

För att minska problemet lite tar jag bilen då och då, för att helt enkelt öka chansen att komma fram i tid.

Det är egentligen att göra leverantörens jobb snarare än att intressera sig för hur vi tillsammans kan skapa ett bättre resultat.

Det här påminner mig en hel del om hur det fungerar i vår bransch, utveckling av mjukvara.

Det hjälper helt enkelt inte att projektet/resan börjar i tid, att det är trevligt på vägen och att det finns blandade förklaringar till förseningar.

Om lovade leveransdatum missas gång efter annan, då är allt annat snart glömt.

Visst, kunder kan vänja sig.

Jag som inte är en van tågresenär verkar störa mig mer än många andra kunder på att det krånglar. Många som reser ofta verkar ha resignerat.

Det har till och med använts i tv-reklam att de som jobbar på företaget i fråga inte vågar berätta det för någon. De anställda ironiserar själva om det för kunderna, vilket känns tragiskt.

Det är nog inte bra att kunderna vänjer sig vid att man aldrig levererar det man lovat.

Såvitt jag förstår har flyget inte bara fått bra ordning på leveranserna på senare tid, de har också fått luft under vingarna i form av bättre resultat.

Om du kan välja, tar du tåget eller flyget i vinter? Vilken leverantör väljer kunderna när de är pressade, de som pratar eller de som levererar?