Sedan i fredags kväll har ett antal Tieto-kunder haft stora it-problem efter ett hårdvaruhaveri i ett av Tietos datacenter. Hos Apoteket AB gick det under helgen inte att hämta ut receptbelagd medicin, Bilprovningen har tvingats gå över till manuella kontroller och i Nacka ligger kommunens webbplatser och e-postsystem nere.

Mikael Jupiter är vice vd med ansvar för it-drift på Tieto i Sverige.

– Tieto har haft hårdvarufel i en kapacitetstjänst-plattform i en av våra centrala anläggningar i Sverige. I fredags kväll, den 25 november, drabbades vi ett dubbelt diskproblem i en så kallad FAST cache, vilket har slagit ut ett disksystem som många funktioner är beroende av.

– Det osedvanliga och mycket oturliga är att även disksystemets spegelkopia slagits ut under nästan samma tidsintervall. Detta scenario har lett till en process för felkorrigering där validering av datan varit mycket tidsödande, säger Mikael Jupiter till CS.

Vilket arbete pågår nu och när beräknar ni att det är klart?
– Arbetet med att återställa de drabbade miljöerna pågår för fullt och med full personalstyrka från Tieto och våra underleverantörer. Det är ytterst svårt att förutse när samtliga eller enskilda tjänster eller miljöer åter är i full drift och vi kan återgå till ett normalt driftläge.

Hur många kunder har drabbats?
– Det är ett antal av våra kunder som är berörda, och vi ser naturligtvis oerhört allvarligt på det inträffade eftersom det drabbar våra kunder och slutanvändare. Vi informerar berörda kunder kontinuerligt.

Har ni fått kalla in extra personal?
– Vi har kallat in extra personal både från Tieto och våra underleverantörer.

Vad gör ni för att det inte ska ske igen?
– Just nu är fokus på att återställa drabbade tjänster och miljöer så snabbt som möjligt. Parallellt med detta arbetar vi tillsammans med våra underleverantörer för att säkerställa att problemet inte ska kunna inträffa igen.

Se bilderna från Tietos militärbasskyddade datacenter här.