Tietos stora haveri beror som CS tidigare har skrivit på ett hårdvarufel i EMCs lagringssystem, i fast cache-funktionen. Det inträffade den 25 november. Den ursprungliga disken blev korrupt och kopian, som är en exakt spegling av originalet, blev då också felaktig, varför systemet inte gick att återställa.

Tieto har fortfarande inte löst problemet fullt ut. Nya uppgifter till CS från virtualiseringsexperter med god insyn i vad som händer på Tieto ger en fylligare bild av haveriet.

Backupen togs på ett större antal virtuella maskiner, men det fungerade alltså inte. Då försökte Tieto läsa upp de senaste kopian från bandlagringssystemet. Problemet är att klientversionen av backupprogrammet Legato Networker som Tieto använder inte är kompatibel med Windows 2008 R2.

Legato Networker ägs sedan 2003 av EMC och kallas numera EMC Networker. Det finns dokumentation om vilka versioner av programmet som fungerar ihop med Windows 2008 R2, men här har uppenbarligen Tieto slarvat.

Det som enligt den utomstående experten nu har hänt är att det inte går att läsa upp backuperna från bandlagringssystemet på de virtuella Windowsservrarna. I stället har Tieto drabbats av blåskärmar.

– Vi går inte in och kommenterar de bitarna just nu. Vi är inne i något helt annat än att besvara frågor från utomstående så kallade experter, säger Mikael Jupiter, ansvarig för it-drift på Tieto i Sverige.

Men stämmer uppgifterna om blåskärmar?
– Vi har tillsatt en haveriutredning för att undersöka orsaken till det inträffade hårdvarufelet. Vi kan inte därför i nuläget ge några ytterligare kommentarer. Vi återkommer när vår utredning är klar.

Stämmer det att ni använder backupsystemet Legato Networker/EMC Networker?
– Det är ett av dem.

Felet ska mera i detalj bero på att systemfiler inte har backats upp på ett korrekt sätt, vilket innebär att nödvändig data saknas för att starta operativsystemet.

För att göra den här typen av backuper behöver man ta snapshots, ögonblicksbilder ungefär som en kamera av systemet. Då kan man återställa det till exakt den tidpunkt när kopian togs, förutsatt att man använder en klient som stöds av den Windowsversion som är installerad.

För att nu lösa problemet måste man antingen försöka återskapa de korrupta filerna eller installera om servrarna.