Hos Nacka kommun, en av drygt 50 Tietokunder som drabbades, har alla gemensamma system i huvudsak rullat i gång igen under helgen. Under måndagen var det flera verksamhetssystem som fortfarande krånglade.

Fokus ligger på att kartlägga vilka av kommunens system som har drabbats av dataförluster, berättar Mats Bohman, administrativ direktör på Nacka kommun.

– Vi har observerat dataförluster i vissa system, säger han.

Det som hittills konstaterats är att en dags data är försvunna från ett ärendehanteringssystem för serviceärenden.

Men arbetet med att inventera dataförluster och andra skador efter haveriet befinner sig ännu bara i inledningsskedet, eftersom ett flertal av kommunens system kunde återstartas först under helgen.

– Det finns ytterligare system där vi anar att det blivit dataförluster.

Nacka har ännu inte fått några besked från Tieto om informationen är permanent borta eller kommer att kunna återskapas i ett senare skede.

Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket, uppger att de system som används mot kunderna är i gång nästan som vanligt.

– Ute på apoteken fungerar det, även om svarstiderna för att expediera recept gått lite upp och ner i dag.

– Men det finns mycket vi behöver åtgärda, bakomliggande system som vi måste gå igenom, tillägger hon.

Mikael Jupiter, vice vd med ansvar för it-drift på Tieto i Sverige, skriver i ett mejl till CS att majoriteten av kundernas kritiska system är i drift och att arbetet med övriga system har högsta prioritet.

– Vi kan inte säga hur lång tid det tar innan samtliga system är återställda, skriver han.

Han kan inte garantera att samtliga kunddata som förlorats kan återskapas.

– Det är för tidigt att uttala sig om eventuella dataförluster.