Computer Sweden

"Svårigheten i att jobba med ett popcorn som aldrig poppar"

"Drifttekniker och små integratörer är snart helt ute"

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Surfplattor, missförstånd och teknikrädsla

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 17:14

"Skolministerns utspel verkar mest ha handlat om reflexmässig teknikrädsla. För någon grund i verkligheten har det inte. "

Det här är väl Jan Björklund i ett nötskal? Allt som inte är exakt som när han själv gick i skolan är bara katastrof och "flum". Kateder, examensprov och ordningsbetyg tycker han är relevant på 2000-talet för att höja svenska folkets utbildningsnivå. Omskolningsmöjligheter och verklighetsanpassningar i skolan är farligt. Jag väntar bara på skolagans och dumstrutens återkomst i klassrummet.

Olpa

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 17:39

Då får du nog vänta länge för det lär inte komma åter. Jag höll inte med om Björklunds reaktion när den kom, men problemet var ju inte att han svarade verklighetsfrånvarande utan att artikeln han fick att besvara var verklighetsfrånvarande.

MrNy

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 18:16

Jo, han svarare verklighetsfrånvarande på en verklighetsfrånvarande fråga.
Det är just det som är problemet med herr björklund.
Han svara väldigt ofta helt verklighetsfrånvänt, och inte ofta på verklighetsfrånvända frågor.
Det är illa när en minister inte har foten i den verklighet han är stadd att överförmynda.

tva

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 20:03

Fast om någon sticker en artikel under nosen på honom och säger "Vad tycker du om detta" så svarar han på det, precis som alla andra politiker skulle svara utifrån andra artiklar (ministrar eller inte). Jag skulle nog snarare säga att han är den som är bland dom bättre på att hålla fötterna på jorden. Sen behöver man ju inte dela åsikterna (vilket jag inte gjorde i just detta fall) i detta eller i stort.

MrNy

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 21:22

Den politiker som baserar en uppfattning på en enskild artikel i en enskild tidning är jag livrädd för ska styra någon del av mitt liv. Att få kalla sig politiker och ha den typen av reaktion borde resultera i omedelbar diskvalificering från alla uppdrag av demokratisk karaktär.

I övrigt verkade han inte ens ha läst artikeln han kommenterade.

Såhär säger artikeln:

"Satsningen väckte till en början en viss skepsis bland föräldrar när de fick veta att barnen fick penna och papper för att skriva bokstäver först i tvåan.
- Det är en väl beprövad pedagogik som heter skriva sig till läsning. Barn saknar finmotoriken och har svårt att skriva snyggt med penna. I stället för att sitta och traggla är det lättare att trycka på tangenterna och tangenter som dessutom är ljudande."

(http://www.dn.se/sthlm/surfplattor-ersatter-skolbocker-i-sollentuna)

Såhär svarar Björklund:
"- Man måste lära sig skriva för hand i skolan, det går inte att upphöra med det. Man kan inte säga att bara för att det är svårare att skriva med penna så ska man sluta med det. Jag blir rätt sorgsen när jag läser att man tänker så. Även i framtiden måste man kunna både skriva och räkna."

(http://www.dn.se/sthlm/skolministern-sagar-projekt-med-surfplatta)

Det torde vara tämligen uppenbart att mannen i detta fall endast bygger sina värderingar och sin politik på en verklighet som bara existerar i hans eget huvud.

Olpa

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 22:13

Ja, och det hade varit illa! Men nu är det inte riktigt det som ministern svarar på. Ditt citat ovan slutar egentligen med "...Man kan inte alltid ha tillgång till en dator var man än befinner sig, säger Jan Björklund." och i samma tidning fanns följande artikel http://www.dn.se/sthlm/vi-tror-inte-pa-klassiska-laromedel och längst ner i den säger rektorn för skolan "Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt". Därmed har rektorn faktiskt sagt att pennan faktiskt ska bort och sätt det i relation till hans citat som du skrev med mitt tillägg så finns relevansen där.

Björklund baserar nog ingen livsavgörande uppfattning alls på denna artikel, däremot baserar han självklart sitt svar på artikelns innehåll och huruvida politiker ska ha uppfattningar om sådana när journalister frågar får vi nog vara oense om isf. Själv har jag hellre politiker som kan diskutera artikelinnehåll än dom som inte har några uppfattningar alls.

MrNy

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 22:42

Så du menar att det är helt i sin ordning att vår utbildningsminister bestämmer att aldrig någonsin i någon hypotetisk framtid ska undervisning genomgå några större förändringar, för världen och tekniken kommer alltid vara densamma?

Sorry, inte heller det låter särskilt bra.

F.ö. önskar jag politiker som inte leder genom massmedia. Korrekt av Björklund hade varit att säga något om radikalt och intressant samt gjort ett studiebesök innan han hasplar ur sig populism. Men det hade naturligtvis inte alls gett samma publicitet åt mannen och är väl därför ointressant.

Olpa

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 23:09

Det är inte lite du läser in i ett par artiklar i en tidning. Men vi försöker igen. Här är ett uppslag som går ut på att skolan har beslutat att man inte ska använda sig av penna och papper i förskolan och första klass när man lär sig skriva utan istället fokusera på läsplattor och tangentbordsskrivning. Rektorn anser att gamla tidens läromedel men också pennor på sikt kommer att höra till forntiden men att man nu börjat med att byta pedagogik från det "gamla" till datorer och pekplattor (underförstått om man läser artiklarna om en skola i framkant enligt dom själva). Björklund uttalar sig och säger då att detta inte hör till det gamla och både böcker och pennor har en reverans nu och framöver samt nämner också skolplanen där det står inskrivet om vikten av böcker (lr nått sånt, har inte artiklarna framför mig just nu) som ett svar på detta.

Med tanke på att han är en av dom som gjort flest förändringar inom det departement han är satt att leda i regeringen så kan du knappast påstå att han "leder genom massmedia". Populism vore snarare att säga precis som du föreslår "DET var intressant och det ska vi SJÄLVKLART titta närmare på..." Publicitet hade han nog fått ändå, fast då hade rubriken varit "Björklund beredd att byta ut böcker och pennor mot läsplattor" och nyheten hade flyttats från sthlmsdelen till huvuddelen. Skönt att han inte ägnar sig åt den typen av populism.

MrNy

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-09 06:50

Rektorn spekulerar i vad framtiden en dag kan ge oss som du påpekar ("Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt") och du tycker det är helt i sin ordning att Björklund hotar med SKOLINSPEKTIONEN? ("Jag förutsätter att de inte helt fullföljer det de säger, då är det Skolinspektionen som får ingripa.).

Om det inte är verklighetsfrånvänt och framtidsfrämmande, då vet jag inte vad som är det.

Att du sen måste felcitera mig för att få ihop en poäng säger allt om din syn på populism.

Olpa

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-09 07:51

Jag citerade inte dig, jag skrev ett möjligt svar han kunde haft i tidningen som ett exempel på sann populism.

Men jag tror inte vi kommer längre utan att börja återanvändbar argument, det verkar redan ha börjat ovan. Vi får nog enas om att vara oense i detta. :)

MrNy

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-09 14:37

"längst ner i den säger rektorn för skolan "Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt". Därmed har rektorn faktiskt sagt att pennan faktiskt ska bort"

Nej det har rektorn absolut inte "faktiskt sagt". Att tro att den kommer att försvinna är inte alls jämförbart med att säga att de SKA bort. Att bedlömma att folk kommer att sluta använda pennor är inte orimligt. Användandet har redan minskat rejält och försäljnignen av pennor går allt sämre. Det är inte det minsta orimligt att rektorn inser att det är en utdöende produkt.

Grundläggande läsförståelse att se skillnaden mellan en gissning om framtiden och att något ska bort ska man kunna förvänta sig av en minister.

falde

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 21:51

Även om DNs artikel pratar en hel del om den papperslösa skolan, så framgick det ju tydligt läs- och skrivundervisningen startar på skrivplattor och att eleverna får börja skriva på papper i andra årskursen. Men det senare tycks skolministern inte alls i sin upprördhet ha läst.

Stinsen

Skolministern är alltid reflexmässig

2012-02-08 22:18

Det stämmer att det i dagsläget är så men rektorns uppfattning var att pennan ska bort enligt http://www.dn.se/sthlm/vi-tror-inte-pa-klassiska-laromedel som var med på samma uppslag i papperstidningen och på ett annat ställe i en av artiklarna stod det att klassiska läromedel ska bort (på sikt om rektorn får sia om framtiden) vilket ju är det som han svarar på.

MrNy

Teknikrädsla?

2012-02-08 17:16

Dummaste jag hört. Snarare var det en vettig reaktion. Skönt att höra att historien var påhittad dock.

tval

Teknikrädsla?

2012-02-08 18:31

Fast det behövs inte pekplattor för att ungarna ska bli ovana vid pennan. Redan idag är det så att de inte ens får lära sig korrekt grepp om pennan. Mina ungar har någon sorts krampaktigt, märkligt grepp med fyra fingrar som inte kan vara trevligt i längden.

När jag frågade dem hur det kunde bli så och om de inte fick lära sig att hålla i en penna som folk, fick jag svaret:

- Vi får hålla hur som helst.

Det finns någon sorts anledning till att vi "gamlingar" håller i en penna som vi gör. Det är en metod som utvecklats sedan romartiden, minst. Den har naturligtvis kommit till under tusentals år för att den främjar lång tids skrivarbete utan skrivkramp och dylikt. Det kastar den nya svenska skolan raskt över bord som gammalt skräp.

JörgenS

Teknikrädsla?

2012-02-08 19:52

Ummm... Faktum med att det sätt som lärdes ut i skolorna fram tills år 2001 inte alls har några tusentals år av utvecklande. Man började lära ut det sättet på 50 talet då en grupp forskare hade kommit fram till att det sättet skulle vara ergonomiskt. Man slutade 2001 pga en studie från 97 som visade att om det nu fanns ergonomiska fördelar med det sättet, så var de omätbart små och man smulade i princip sönder den förra studien totalt.

Vidare kan konstateras att greppet i fråga inte heller har några tusentals år av användande bakom sig då pennor i dagens utformning är ett relativt nytt påfund och det sätt som lärdes ut i skolorna är inte möjligt med en fjäderpenna eller reservoarpenna för den delen heller.

EtherMan

Teknikrädsla?

2012-02-08 20:02

Good point

AndreasC81

Teknikrädsla?

2012-02-08 19:56

Vet du vad. Exakt så höll jag och många med mig i pennan när jag gick i ettan också. Det gör jag inte längre. Jag har lärt mig hålla pennan rätt även om jag inte lyckades lära mig det just då. Var lugn. Dina barn lär nog lära sig detta också. Ha inte för höga krav och att de ska lära sig allt på en gång. Det kommer.

AndreasC81

Teknikrädsla?

2012-02-09 13:58

Om det är så att ett visst sätt att hålla pennan har utvecklats under årtusenden därför att det är det ergonomiskt mest naturliga sättet att hålla så behövs naturligtvis inte att skolan lär ut det sättet, det kommer ju att bli så ändå.

Det blir lite som att tro att folk kommer börja gå på händerna om inte förskolan lär ut att det bästa sättet att gå på är att använda fötterna.

gronfelt

Teknikrädsla?

2012-02-08 18:31

Han menar nog att teknikrädsla skapade grunden för missförståndet och överdrifterna. Och där har ju uppenbarligen Minister Björklund spelat med!

Holos

Teknikrädsla?

2012-02-24 12:07

Så all ny teknik är per definition bra? Kanske är en yrkesskada, men personligen skulle jag gärna stirra mindre på skärmar i allmänhet och webben i synnerhet.. Men jag är väl gammal antar jag (och det är per definition dåligt..).

janos

Teknikrädsla?

2012-02-24 12:34

Nu hänger jag inte med riktigt!

Björklund har ilsknat till på att Sollentuna försöker göra nåt som de faktiskt inte försöker göra. Ingen har försökt ersätta pennor med suftplattor, det vore ju absurt!

Om vi utgår från att våra ministrar, i normalfallet, inte tror att absurda saker är sanna så borde vi fråga oss vad som skiljer här? Jag har ett förslag. Där fantasier om teknik och framtid går in går vettet ut!


Fö, jag är också gammal och, dessvärre, är det bara att konstatera att ålderdom per definition är dåligt, i vart fall om målet är att leva.

Holos

Teknikrädsla?

2012-02-24 12:04

Exakt. Om man är kritisk till att en enda specifik ny pryl omedelbart ska förändra läroplanen, är man alltså teknikrädd? Det är så korkat att det är svårt att argumentera emot faktiskt. Hur ska man formulera sig utan att förolämpa sin meningsmotståndare?

Ok, det kanske inte var så illa i detta fall men principen..

janos

Journalist

2012-02-08 19:48

Den som främst förtjänar kritik i detta fall är den s.k. journalisten fantiserat (läs: ljugit) fritt i nyhetsform.

Men av någon anledning kritserar Daniel Goldberg alla möjliga inblandade parter UTOM den vilt fantiserande journalisten.

Count Zero Interrupt

Journalist

2012-02-09 08:04

Jag håller med. Det värsta är att i stort sett _alla_ artiklar i gammelmedia där man själv är insatt har ofta faktafel och ibland så grova fel att artikeln aldrig borde publicerats.

Lägg till detta att man sällan får kommentera artiklar där tidningarna redan bestämt vad man ska tycka, så måste man fråga sig varför folk fortfarande läser gammelmedia.

Förut var det "Tro inte på allt du läser". Nu är det snarare "Tro inte på något du läser om du inte får kommentera artikeln".

Svedor

Journalist i Apples PR-maskineri

2012-02-09 09:16

Verkligen intressant att artikeln inte ens vad sann. Hur kommer det sig att jurnalisten hittade på att man ersatt allt klassiskt skolmaterial med iPads?

Sannolikt handlar det om något slags önsletänkande, en önskad framtid, precis som Apple vill ha det. Som bekant ingår journalistkåren som grupp numera i Apples PR-maskineri. Det här är bara ett i raden av exempel där man försöker framställa Apple produkter, i synnerhet iPad, som det nya och överlägsna verktyget i alla sammanhang.

Nu kan man ju börja ifrågasätta alla artiklar där journalisterna skriver att företaget och kommuner inför iPads på bred front. Är det bara buff, för att haussa en produkt som det i realiteten inte finns särsilt mycket nytta med i de sammanhangen?

Johan Ovonback

Journalist i Apples PR-maskineri

2012-02-09 12:20

Härligt! Där kom det, som ett brev på posten! (en fantasi om Apples inbillade styrning av journalister och den vanliga konspirationsteorin som de bittra brukar skriva om här)...;D;D

Aaaarghh

Journalist i Apples PR-maskineri

2012-02-09 17:09

Av en ren slump kör alla mediamänniskor Apple.

Johan Ovonback

Börjar förstå ...

2012-02-09 09:45

Nu förstår jag bättre dom som tvivlar på månlandningarna och att Deep Purple aldrig existerat ...

Berger Brosa

Barn i Sollentuna

2012-02-09 12:26

Jag som har barn i Solletuna kan ju bara stolt konstatera att det är ett imponerande initiativ. Nu handlar det ju inte om pekplattor alls, utan om it som hjälpmedel. Mina barn går i Vaxmoraskolan och där har man istället för paddor valt att ge alla barnen från klass 1 varsina bärbara PC's. Så mina döttrar har numera bättre PC än jag själv har på jobbet :)

Det som imponerar är hur de jobbar i Google Apps på nätet. Läxorna ligger på nätet. Barnen skriver dem på nätet och kan även kommentera varandras svar på frågor.

Min mellerst dotter går i 2'an och de är nästan mer engagerade i möjligheterna är den äldre som går i 5'an. Men det kan bero på att 5'orna använder sina mobiler i kommunikation med varandra, medans 2'orna mailar via sina gmail konton.

Skype har blivit vanligt också, eftersom alla pc's har webkameror inbygg.

Jag tycker det är IMPONERANDE. Jag kommer ihåg "COMPIS" projektet från då jag gick i skolan. Det var ju ett rent löjligt projekt i jämförelse med detta. Jag önskar dem ett possitivt lycka till!

Och är dessutom glad att Vaxmora valde PC och inte iPad.

Roberth Edberg

Barn i Sollentuna

2012-02-09 12:34

Lite om Sollentuna's idéer:

http://wiki.edu.sollentuna.se/the-flipped-classroom

Roberth Edberg

Misstron mot kommunerna är befogad

2012-02-09 20:04

Kommunerna har upprepade gånger gjort grava klavertramp på grund av bristande kompetens och har ofta inte dragit sig för att tvinga igenom saker på områden de inte behärskar. Det finns mängder av historier om böcker som slängts och lärare som tvingats undervisa på sätt som inte fungerar pga av någon idé som de fått. Det är därför mycket befogat med misstroende mot kommunernas storvulna satsningar båda av ministrar och andra. Bra att allt var OK i Sollentuna men det är faktiskt bra att de blev synade och det klargörs att här ska det inte slängas böcker. Annars hade det funnits mängder av andra som hade hittat på de en mängd absurditeter, det fanns exempelvis verkligen skolfolk i Sollentuna som gjorde uttalande mot böcker av de värsta slag.

janlenander

Teknikrädsla och konservatism

2012-02-09 23:53

BAH!. Är det bara jag som blir upprörd över teorin "det gamla är bäst"?. En gång i tiden fanns det anledning att tro att om det skedde en "olycka" (världskrig eller "annat"), så kunde man tro att man blev utan teknologi.. nu finns det tillräckligt många med kompetens inom olika fält att t.o.m. med en storskalig slumpmässig förstöring av personer/böcker, samt total destruktion av redan existerande teknologi, så är det ÄNDÅ realistiskt att anta att teknologinivån kommer att återhämta sig på väldigt få år. Filmer/böcker om hur allting går tillbaka till medeltida nivåer efter "tredje världskrig" är för ren fantasi att betrakta.

När jag var ung var det krav på att man MÅSTE lära sig gånger tabellen utantill.. För att det visste minsann lärarna att man måste (för man har ju inte alltid med sig en kalkylator.. uhh.. om man inte VILL kunna något utantill och det är VIKTIGT att man alltid kan lösa det.. skulle man inte välja att faktiskt ta med sig en kalkylator? Även de som inte menar att de skulle behöva en HAR med sig en.. det finns nämligen en i varenda mobiltelefon).. Jag kan fortfarande inte gångertabellen utantill.. men TROTS skolans försök att lära mig att göra saker på "rätt" (men oanvändbart) sätt, så har jag lärt mig vissa "knep" att justera det jag kan, så om någon ber mig berätta gångertabellen, så kommer jag att klara av att ge korrekta siffror (måste räkna lite i huvudet, men).. och det faktum att jag lärt mig hur sammanhanget är- istället för att bara rapa siffror- gör att jag klarar av att inte bara räkna tal upp till 10*10. men 100*100 (använder samma knep men i större skala), och om jag inte behöver vara helt exakt så skulle jag inte vara rädd för att ge ungefärliga uppskattningar upp till 10000*10000.

Jag var heller inte en hejare på att skriva "vackert" och jag blev hackad på regelbundet över detta.. och jag hade tillgång till en dator med skrivare redan under min skoltid, men de till och med förbjöd utskrifter som inlämning.. På grund av min handstil (och mitt datorintresse) så har jag ALLTID haft tillgång till dator och skrivare.. och ALLA brev jag skrivit har jag skrivit på dator.. VARFÖR måste skolan ödelägga min barndom? Är inte skolans uppgift att lära mig så jag kan fungera i samhället? Samhället förändras, hur kommer det sig att skolan tekniskt lever kvar i 1800-talet(med pedagogik från 1950 talet), och ännu värre; Varför blandar sig tidningar in när skolan väl försöker att utveckla sig?

Jag lärde mig INGET på låg och mellanstadiet bortsett från att hata skolan.. Så fort jag fick motiverande lärare så lärde jag ifatt mig och gick förbi mina klasskamrater. Det enda jag har ut från låg och mellanstadiet är depressioner, dålig självbild och dåligt självförtroende. Från högstadiet, gymnasiet, och eget uppsökande av information jag tycker är intressant har jag fått kunskap.

Jag vill ha en seriös motivation varför förändring ska förbjudas, INTE en åsikt på förutfattade meningar baserade på teorin "På min tid" (det är inte din tid) eller "Det var gott nog för mig" (Igen; Det är en ny tid nu, PLUS; att något är gott nog är ingen ursäkt för att inte välja något som är bättre).

I skolan var jag längst ner i kedjan; I samhället är jag inte bara "god nog", men kickar.

KingMidnight

Comments powered by Disqus

Dagens toppnyheter

- Computer Sweden:

Ljudkoderna som ska
trigga dina mobilköp

- Computer Sweden:

Molnet tvingar fram
smartare utvecklare

- Computer Sweden:

Polisen klarar
inte it-brotten

- Computer Sweden:

Nadella vill in på
sakernas internet

CS Kalender | Till Kalendern

Event för it-proffs - anmäl ditt event här

Whitepaper | Fler Whitepapers

Digital strategi för exceptionella upplevelser

Kompendium | Fler kompendier

Mobilitet


Tidningen

Computer Sweden är Sveriges ledande it- tidning som publicerar nyheter varje dag på webben och varje torsdag i ett fullmatat pappersnummer.

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jörgen Lindqvist
Prenumerera på CS

Gratis nyhetsbrev
Alla nyheter direkt i din mejl
Kontakta oss
Prenumerationsärenden:
computersweden.se/info
eller ring 08-799 62 35.

Ring
till 08-453 60 00.
Skicka gärna e-post till: cs@idg.se

Postadressen är:
Computer Sweden 106 78 Stockholm