På kaffekedjan Starbucks butik på University Avenue, i den lilla staden Palo Alto på USAs västkust, finns självförtroende i överflöd. Här sitter entreprenörer och planerar för nästa världsomvälvande it-innovation. De slänger sig med uttryck som att göra exit, casha ut, pivot och lean startup.

I Silicon Valley handlar det om att bygga små företag till stora, och gärna snabbt, innan någon annan hinner före. Hit vallfärdar entreprenörer från hela världen för att få tillgång till kunskap, kompetens och riskkapital. Området är i dag ett av världens viktigaste it-centran, och företag som Google, Facebook och Apple har alla slagit ner sina bopålar här.

Men inte alla tycker att Silicon Valley är något att satsa på.

20 meter från Starbucksbutiken ligger det nästintill kultförklarade University Café. Det ryktas om att det var här Googles första investering undertecknades. Stanfordprofessorn Burton Lee sitter i de inre delarna av kaféet och dricker grönt te. Han tycker att Sverige nonchalerar Silicon Valley och är märkbart upprörd över det.

– Finland, Danmark och Irland, för att nämna några, har alla offenligt engagemang här på olika sätt. Men var är Sverige? Tror svenska myndigheter verkligen att Washington DC är viktigare än Silicon Valley för Sveriges framtid?

Till vardags undervisar Burton Lee i kursen Europeiskt entreprenörskap och innovation på Stanforduniversitetet. Han ser att många europeiska länder kommer till Silicon Valley för att studera företagsklimatet, odla kontakter och se vad som är på gång.

Men inte Sverige.

Hans åsikt är att Sverige är för isolerat, myndigheterna borde vara i Silicon Valley för att visa att landet satsar globalt och för att säkerställa en ordentlig grogrund för nya företag.

– Vilka ska ta över efter Volvo och Saab och skapa jobb, tillväxt och innovativt ledarskap?

Varför just Silicon Valley blivit en av världens största samlingsplatser för it-företag är svårt att sätta fingret på. Många hänvisar till områdets tradition av nätverkande. Här läggs mycket tid på att träffa personer som kan ha betydelse i bolagsbyggandet. Det finns också en kultur av att hjälpa dem som inte kommit lika långt. Entreprenörer som varit med ett tag, kanske byggt några företag, tar sig tid att prata med och stötta yngre som behöver tips och råd.

Här får företagen också tillgång till en global marknad. Den svenska eller europeiska marknaden är många gånger för liten för ett tillväxtföretag.

Adiba Cremonini är chef för det nordiska nätverket Silicon Vikings och Nordenansvarig på inkubatorn US Market Access Center. Nyligen genomförde hon en granskning på eget initiativ om hur den svenska statliga närvaron ser ut och vad som görs för unga företag som vill komma till Silicon Valley.

– Sverige har till skillnad från de flesta andra länder liten internationell verksamhet. Framförallt är det dålig närvaro i Silicon Valley, det mesta är koncentrerat till Chicago och Washington. För nya företag finns inget svenskt stöd att tillgå, säger hon.

Hon ser att Sverige skulle ha mycket att vinna på att ha mer utbyte med Silicon Valley och har därför satt ihop ett förslag där svenska myndigheter ska hjälpa företag att ta sig till Silicon Valley. Bolagen ska förberedas genom träningsläger i Sverige, få tillgång till mentorer och skala upp verksamheten plats i USA. Nu väntar hon på svar från svenskt myndighetshåll om förslaget kan genomföras eller inte.

Sveriges grannländer Norge, Danmark och Finland, har alla statliga organisationer på plats som jobbar specifikt för att hjälpa företag till USA. I ett kontorskomplex i Santa Clara i södra Silicon Valley sitter finska Finpro tillsammans med den statligt backade investeringsfonden Techup och Finnode, som håller koll på de senaste trenderna.

Under de senaste två åren har Finpro lagt in en extra växel för att få hit startups i ett projekt med workshops, mentorer och rådgivning. Finpros chef Pekka Pärnänen berättar att de lyckats med målet att dubbla den finska företagsnärvaron i Silicon Valley på två år. Tolv finska företag har etablerats och minst lika många är på väg.

– Mitt meddelande till Sverige är: packa era väskor och kom hit, säger Pekka Pärnänen och framhåller att de finska entreprenörer som flyttar till USA nästan alltid hjälper hemlandet på ett eller annat sätt.

Men vad har då svenska myndigheter gjort i Silicon Valley?

Svenska Institutet, SI, genomförde hösten 2011 en utställning där svenska företag presenterades för internationella investerare. I övrigt meddelar SIs tidigare marknadsansvariga Monika Wassén att myndighetens uppdrag inte omfattar att hjälpa unga företag i deras internationaliseringsarbete.

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har ingen personal på plats i Silicon Valley.

Halvstatliga Exportrådet, med uppdrag att hjälpa svenska företag att etablera sig i USA, är det närmaste Sverige kommer. De finns på plats i San Francisco och arbetade under 2011 med ett 50-tal it-företag, både små och stora, enligt kontorschefen Ann-Sofie Nilsson. De kan till exempel hjälpa till med att göra en analys av marknaden.

Näringsdepartementet håller på att ta fram en innovationsstrategi för Sverige planeras antas i höst. Ämnesrådet och projektledaren för strategin, Sara Modig, förklarar att den svenska linjen är att Exportrådet står för hjälpen i USA till företag, oavsett om det är etablerade eller startups. I övrigt har man satsat på andra områden i världen.

– De prioriteringar av mer inkubationsliknande verksamheter som gjorts har skilt sig från övriga nordiska länders och inriktats mot BRIC-länderna liksom olika branscher, som miljöteknik och it, säger hon.

Företagens internationaliseringsarbete är centralt i innovationsplanen, men om det kommer att satsas specifikt på Silicon Valley framöver går inte att säga i nuläget, enligt Sara Modig.

Tomas Hagenfeldt flyttade till USA för tre år sedan för att jobba med det statligt backade projektet Acceleratus, som var tänkt som en landningsplattform för svenska företag i USA. Projektet haltade dock, då det visade sig att knappt några svenska bolag kom till USA och kunde ta del av hjälpen.

– Många unga bolag var intresserade av den amerikanska marknaden, men de hade ingen information om vad de skulle göra här. Vår ambition att hjälpa bolagen på plats var för hög, säger han.

Svenskarna är, enligt Tomas Hagenfeldt, duktiga på att ta fram innovationer. Men entreprenörerna håller inte måttet då de kommer till USA. De måste få mer träning tidigare i att sälja på det amerikanska sättet om de ska ha en chans att lyckas på en global marknad.

Han har även stött på inställningen från svenska myndigheter att företagen borde stanna i Sverige, att myndigheterna helt enkelt är rädda för att bli av med bolagen. En åsikt Tomas Hagenfeldt ställer sig frågande till.

– Det är inte värre att exportera bolag än pappersmassa eller kullager. Nästan alla entreprenörer jag träffar skulle flytta hem till Sverige och dra i gång nästa bolag om de skulle sälja sitt nuvarande, säger han.